עזרה למתמודדים עם פחד טיסה

מירב ישבה מולי בפגישת וידאו, בגלל מגבלות הקורונה (ספטמבר 2020), וסיפרה לי את סיפורה.

פחד הטיסה הגיע לה בהפתעה לפני כשנתיים אחרי שנים רבות של טיסות ללא מגבלות, והוא הלך והתגבר עד שלפני כשנה, בבוקר היציאה לטיסה לחופשה משפחתית – היא לא יכלה להביא את עצמה לטוס.

עוגמת הנפש הגדולה של כולם הייתה ברורה, אבל נראה לי שיותר מכל – היא העיבה על יחסיה עם דני (שם בדוי) שמאז נישואיהם אהב מאד לצאת איתה לטיולים בעולם.

עזרה פחד טיסה
תמיכה בפחד טיסה – שימו לב מה הכי חשוב

התסכול הוביל לכעס ולמשבר לא קטן בזוגיות שלהם. אבל מירב ודני לא ויתרו, ועתה, יומיים לפני הטיסה – מירב נתקפה פחד. ליתר דיוק הפחד היה שם כל הזמן, ויומיים לפני הטיסה היא העזה לפנות אלי.

המאמר הזה אינו עוסק במירב (שטסה לטיול כמו גדולה ונחתה מאושרת שם, קראו את סיפורה בקישור הזה) אלא בכם: בני ובנות הזוג, הקרובים, המשפחה של אלו המתמודדים עם פחד הטיסה. 

במאמר הזה אני פונה אליכם כדי לספר לכם על פחד הטיסה, מה עובר על מי שמתמודד עם שד שכזה, איך תוכלו לעזור וגם מה כדאי מאד לא לעשות ולא להגיד.

יש לכם חלק גדול בניצחון, וכמובן שתהנו מפירותיו אם יקיריכם יוכלו לטוס אתכם בלי ביטולים ובלי דרמות.

והערה חשובה: אני מדבר על מירב ודני כי זו החוויה הטרייה שלי, ובגלל שהם הסכימו להחשף, אבל זה יכול להיות אהוד שפוחד מטיסה, שנגיע אליו בהמשך וזוגתו, או אם ובנה הפוחד לטוס.

אני רוצה להודות לכל אלו שסייעו לי בכתיבת המאמר החשוב הזה. רק אלו החוששים מטיסה יכולים לתת לנו כלים יעילים לסייע!

קוים לדמותו של פחד הטיסה והפוחדים מטיסה

פחד הטיסה נפוץ מאד

מדובר בפוביה, תופעה פסיכולוגית ידועה ומאד נפוצה. מירב אינה לבד עם פחד הטיסה. בין 10% ל 30% מהאוכלוסייה סובלים מפחד טיסה. אירופוביה היא תופעה נפוצה וקשה.

רובם לא מודים בזה וגם רבים מאלו שמודים, לא ינסו באמת לנצח את פחד הטיסה.

הוא פחד מוות

יש פחדים יותר נפוצים מפחד טיסה, אבל הם לא מפחידים באותה המידה; מי שפוחד מטיסה חווה פחד מוות. פחד משתק שגורם לתופעות קשות. לקראת טיסה הם נפרדים מהעולם, הם מרגישים שסופם קרב.

זה ממש נורא!

פחד טיסה - פחד מוות
נסו להבין – זהו פחד קשה מאד

הם לא רק פוחדים אלא גם מתביישים

חלק גדול מאלו שפוחדים מטיסה מרגישים שהם לא בסדר. הם חושבים שמשהו דפוק בהם ושהם חריגים. רובם לא יודעים עד כמה התופעה נפוצה. הם חווים רגשות אשם בגלל אי הנוחות שהם גורמים לכם, בגלל העובדה שאתם סובלים בגללם.

הם מרגישים בדידות גדולה

כמעט כל אלו שפוחדים מטיסה מרגישים בודדים במערכה. הם לא מודעים לכך שבכל מטוס יש בממוצע לפחות 10% שפוחדים, והם מרגישים שונים.

זוהי בדידות קשה. בדידות אל מול הפחד הנורא הזה.

מה לא לעשות

לא לכעוס

כאשר מירב נמנעה מאריזת המזוודות לטיול לפני שנה היא קיוותה שזה יסתדר. היא באמת רצתה לטוס, ואפילו בלילה שלפני הטיסה היא עדיין התכוונה לקום בבוקר ולטוס. אבל היא לא יכלה. במקרים רבים מדובר בתופעה שאינה בשליטתם, ולא יעזור שום כעס.

לא להתעלם

גם הצד השני – התעלמות מה"פיל" שבחדר אינו מועיל. מדובר בנושא כאוב שחייב להיות מדובר. מירב לא הצליחה להביא את עצמה לטוס, ואי אפשר להתעלם מכך.

לא לחפור

אהוד (שם בדוי) כתב לי: אני יכול להגיד באופן מובהק שמה שהכי לא עוזר ואפילו מעצים את תחושת הפחד הוא העיסוק של בת הזוג שלי בפחד ובהתמודדות שלי החל משלב ההמראה ובהמשך המון שאלות על ההרגשה וכמה אני מפחד …

אין לכם סיכוי להבין את הפחד, אתם רק יכולים לקבל אותו כמו שהוא.

אל תתחילו להתנצח עם מי שפוחד, זה חסר תועלת – תיכף נגיד אילו דיבורים כן עוזרים.

מירב שלחה לי את הגירסה שלה ל"מה לא"

אז איך עוזרים למי שפוחד מטיסה

היו איתם

אמפתיה היא היכולת לראות את העולם דרך עיני הזולת (אני מקווה שזו הגדרה טובה) והכי חשוב שתהיו איתם. תנו להם את ההרגשה שאתם לא כועסים אלא רוצים לעזור. אתם חלק מהפיתרון ולא עוד בעיה שהם צריכים להתמודד איתה.

השתמשו בעובדות

אחד הדרכים להקטין פחד היא על ידי ידע, אז נסו לדעת את העובדות. במאמר שבקישור הזה אני מפרט על העקרונות של עולם הטיסה.

אם אתם מבינים את מה שאני מסביר שם ואם אתם משוכנעים שזה נכון אז נסו לחזור על העקרונות האלו בפני מי שפוחד מטיסה.

  1. העובדה שעולם הטיסה בטוח.
  2. פחד הטיסה נסמך על טעות. הוא התרעת שוא
  3. אין שום אירוע בודד שיגרום לתאונה
  4. ויש עוד עובדות שאפשר ללמוד מהמאמרים שלי ובכלל

חשיפה נכונה

חלק גדול מהפחד נוצר מחשיפה לאירועים טראגיים ותאונות בתעופה. אין מה לחשוף את מי שפוחד לאירועים כאלו, ואם כבר נחשפו – דאגו להשלים את המידע. כמעט תמיד העיתונות מגזימה ולוקה בדרמטיות יתרה בתיאורי אירועים בתעופה.

בתוך כך, צפיה בתכניות של תאונות בתעופה אינה מומלצת למי שפוחד מטיסה, כתבתי על כך כאן. עזרה שלכם למתמודדים עם פחד טיסה יכולה להיות בתיווך נכון או מניעה של חשיפה לדיווחים כאלו.

ומה שכתבה מירב בעניין זה:

אם טסים עזרו ליצור סביבה תומכת

אתם מתכננים טיסה? יופי! זהו צעד חשוב והיעד הוא להגיע לנחיתה עם חוויה טובה, זוהי מטרה בפני עצמה שתגרום לטיסה שאחריה להתחיל .

הנה כמה רעיונות לשיפור הסיכויים:

  1. עזרה חיצונית. אתם יכולים להמליץ למי שפוחד להשתתף בתכנית סיוע כמו "לטוס ללא פחד" או תכניות שונות, טיפולי NLP, CBT ואחרים.
  2. אפליקציה. הורידו את SimpliFly מהחנות, יש בה הרבה חומר שיכול לעזור. לחצו כאן כדי להקבל הוראות וקישור להורדת האפליקציה
  3. השקיעו מאמץ משותף בתכנון הטיסה. משך טיסה שיתאים למי שחושש, בחירת מקום ישיבה (ראו מאמר) ואם ניתן – מושב נוח יותר מהמושבים הרגילים. זכרו שאתם שאינכם פוחדים מטיסה לא יודעים מה טוב עבור יקיריכם הסובלים, התייעצו, שתפו, קבלו את העדפותיהם!
  4. הגיעו לשדה בזמן. אין כמו לחץ כדי לפגוע ביכולת ההתמודדות של יקיריכם. הגיעו מוקדם, בזבזו זמן בדיוטי-פרי, שתו קפה ביחד. עלו למטוס בנחת – הכל ברוגע.
עזרה פחד טיסה
לעזוב לשדה בזמן
  1. קחו למטוס אביזרי פינוק. אזניות איכותיות המנטרלות רעשים עוזרות לעיתים, מוסיקה טובה ורגועה, אולי סרט לצפיה במטוס. אתם יודעים טוב ממני מה יקיריכם אוהבים.
  2. והכי חשוב – החלום. צרו איזו תמונה של משהו שאתם מצפים לו בצד השני של הטיסה. טסים לרומא? דברו על נשיקה מול מזרקת טרווי או על מסעדה מדהימה או טיול לילי בותיקן (סתאאאם, לא ברצינות). חשוב לחזור לתמונה הזו וליצור אותה בדימיון, במנותק מהטיסה. עוד מעט נחזור לזה.
  3. יש עוד כמה עצות במאמר הזה

וכשהפחד מתפרץ, בטיסה

תופעות החרדה הקשורות בפחד טיסה הן מגוונות מאד. החל בבכי, קוצר נשימה, קפיאה במקום, נשימת יתר (היפרוונטילציה) ואפילו עילפון.

צוות המטוס אמור לדעת לטפל במקרים כאלו, אבל אתם – הכי קרובים אל יקיריכם יכולים לסייע בתמיכה ובניסיון (לא תמיד אפשר) להביא את המציאות אל האירוע.

אני חוזר – מי שחווה התקף חרדה לא תמיד יכול לעכל היגיון ולוגיקה, אבל כדאי לנסות. אם לא הלך, אז אפשר לנסות עוד כמה זמן.

אני מציע את הגישה הזו, בשלבים:

1. צרו קשר. קרא לה בשמה: "מירב" – צור אצלה קשב (כמובן שלא רק מירב ודני, הם רק דוגמא, גם זוגתו של אהוד יכולה לקרוא לו)

2. אמור בביטחון עובדה ששניכם רואים שהיא נכונה ושאינה ניתנת לערעור, כמו: "שימי לב, מירב – הדיילים עובדים כרגיל, זוכרת שזה אומר שאין בעיה?" או "יש קפיצות, אבל המים בכוס בכלל לא נשפכים" (קשור למבחן כוס המים במאמר הזה)

3. אפשר להוסיף עובדה מתוך המאמרים כאן, כמו "שעור הנפגעים בתאונות טיסה קטן בערך פי 200 משעור הנפגעים בתאונות דרכים"

נסה להגיע להסכמה, נסה שמירב תסכים שזו העובדה.

4. הבא את עצמך, היה אמפטי: "אני יודע שאת סובלת", "גם לי לא נוח המצב", "בואי נחזיק מעמד – עוד שעה מתחילים כבר להנמיך"

5. תן הצעה שאפשר לממש. כל דבר. מי שחרד מאד יכול להיאחז בהצעה כמו "בואי נקשיב למוסיקה", "בואי נדבר על החופשה, איפה אוכלים הערב"

6. וקלף הקסם ב עזרה פחד טיסה– שלוף את החלום מההכנה לטיסה. דבר על הארוחה הרומנטית שמתוכננת להערב, לטיול שיהיה מחר, המזרקה – אם שוחחתם על זה מספיק קודם – זה ממש יכול להרגיע.

 

אתם מוזמנים ליצור קשר ואשמח לסייע בעוד דרכים ועצות

 

https://tinyurl.com/yxgj8a4f