בחירת מקום ישיבה במטוס

איפה יושבים בטיסה?

בחירת מקום ישיבה ישיבה במטוס על ידי מי שנוהג לטוס הרבה כבר עניין בשגרה, כל אחד והעדפותיו. בדרך כלל הן מושפעות משיקולי נוחות. עבור המאותגרים על ידי פחד טיסה הסוגיה מורכבת הרבה יותר, הן בגלל שמדובר לעיתים באנשים שזו טיסתם הראשונה מזה זמן רב או בכלל, ובמיוחד בגלל שחשש מטיסה נובע מסיבות שונות אצל אנשים שונים.

מאמר זה יעזור לכם לשפר את חווית הטיסה על ידי בחירה נכונה של מקום הישיבה במטוס.

בחירת מקום ישיבה במטוס
כך נראה תא הנוסעים. אפשר לראות את מקומות הישיבה ליד החלון, מעבר, מיקום פתחי החירום וגם להתרשם ממרווח הרגליים

ככלל, מחלקות היוקרה – מחלקה ראשונה, עסקים ובמקרים מסויימים כיסאות מועדפים במחלקת התיירים מספקות תנאי חיים טובים יותר, אולם נוחות זו עולה בכסף,לעיתים אפילו בהרבה.

עלות מול תועלת – כך תבחרו מקום ישיבה במטוס:

  1. מרווח בין הכיסאות.

    אנשים גבוהים עלולים להרגיש אי נוחות רבה במושבי מחלקת תיירים. עבור אלו האופציה של מושבים מועדפים למיניהם (קרויים לפעמים בפשטות ״יותר מרווח רגליים״) יהוו שיפור משמעותי.
    בהעדר אפשרות זו, ישיבה בכיסא מעבר מאפשרת קצת יותר יכולת להתמתח. כתלות בחברת התעופה, יהיה שוני במרווח הרגליים. מטוסי חברות השכר (צ׳רטר) יהיו צפופים יותר, כמו גם אלו של חברות ה״לו קוסט״.

  2. חלון או מעבר?

    מושבים ליד החלון מספקים נוף יפה יותר, אולם מחייבים דילוג מעל היושבים לידנו בכל פעם שאנחנו צריכים לקום לשירותים או לכל צורך אחר.
    הסובלים מקלאוסטרופוביה ירגישו בדרך כלל יותר סגורים בכסאות ליד החלון ועבורם כיסאות במעבר, קרובים ככל הניתן לדלת המטוס, יספקו תחושה טובה יותר. אלו המרגישים חוסר בשליטה, לעומתם, עשויים לחוש טוב יותר ליד חלון, וכך יוכלו להתמצא יותר לגבי גובה, מזג אוויר ועוד מראות שנשקפים מהחלון.

  3. קדימה, אחורה או מעל הכנף?

    רובם המוחלט של החוששים מטיסה נלחצים ממערבולות, או כיסי אוויר כפי שהם נקראים לעיתים.  אני לא מכיר מחקר מדעי שמוכיח את טענתי, אבל מניסיוני, הקפיצות מורגשות באופן ניכר יותר בירכתי המטוס, גם בגלל שיושבים בקצה ה״נדנדה״ וגם, אולי בעיקר, בגלל שלאלו שיושבים מאחור יש אפשרות לראות את כל אורך המטוס לפניהם קופץ.

    יש טענה שאני מתקשה לתקף, והיא שאלו שיושבים מעל לכנף נמצאים על ציר הנדנודים ולכן התחושה של הקפיצות מינימלית. אני סבור שכל המטוס "קופץ" ללא ציר מוגדר אך מי שיושבים בחלקו האחורי של המטוס "נהנים" משדה ראיה לקדמת המטוס, ובעת קפיצות המחזה עלול להגביר במשהו את תחושת חוסר היציבות. הישיבה מעט לפני הכנף מספקת איזור בו אפקט הראיה של הקפיצות מינימלי.
    אני חוזר ומזכיר – למרות שכאשר המטוס קופץ, כולם מתנדנדים, אין שום סכנה למי שישב וייחגר. המטוס מתוכנן לעמוד בכל הטלטולים האלו.

  4. כיסא ״סנדביץ״

    במטוס בו הכיסאות מסודרים בשלשות, קיים כיסא ליד החלון, כיסא מעבר וזה שבינהם שלא נהנה מאף יתרון. למעט מי שממש מעוניין להרגיש חבוק בין אנשים, אין לי ספק שזו הבחירה הפחות טובה לרוב הנוסעים.

  5. קירבה לדלתות המטוס

    חלק מהסובלים מחרדה יעדיפו לשבת בקרבת דלתות המטוס, בעדיפות על כל שאר הפרמטרים. חשוב לזכור שלמטוס יש יותר פתחים ממה שנראה ממבט ראשון ותמיד יש גם דלתות על הכנף. בעניין זה כדאי לדעת שצוות המטוס מאומן להנחות אתכם להחלץ מהמטוס בזריזות בעת חירום.
    מושבים הסמוכים ליציאת חירום מבוקשים בגלל מרווח הרגליים המשופר שלהם וכמעט תמיד עולים יותר.

  6. חשוב:חלון

בהרבה מטוסים יש שתי שורות אחת מכל צד שבהן אין חלון בכלל. גם מקום זה לא מומלץ למי שחושש ממקום סגור/חוסר התמצאות וכו. בדרך כלל ניתן לראות זאת באתר של חברת התעופה או באתרים כמו www.seatguru.com (ותודה לרן בן שמואל על ההערה)

אתר טוב לצפיה במושבים במטוסים הוא Seatguru בקישור הזה. בנוסף לצפייה בתא הנוסעים של כל מטוס – יש גם אפשרות לחיפוש על פי טיסה ותאריך. אפשר לראות אלו כיסאות הם במעבר חירום ואפילו מהם הכסאות הלא מומלצים (צבועים באדום).
באתר יש עוד אופציות לחיפוש טיסה וכמובן הזמנת כרטיסים, את אלו לא בדקתי

גם אם אנו מוכנים לשלם עבור התענוג ולבחור מקום ישיבה במטוס ולשפר את חווית הטיסה, לעיתים יאזלו המקומות הטובים,ולכן מי שמעוניין באפשרות הבחירה, כדאי שיעשה זאת בהקדם.

2 Comments

  1. אני תמיד משלמת עבור מקום לרגליים… מזמן הבנתי שזה לא מותרות עבורנו האנשים מעל 1.80 מ'.
    אבל מה שלקח לי זמן להבין והודות למאמר שלך הפנתי זה לוותר על המקום ליד החלון לטובת תחושת הנוחות בטיסה. פעמים רבות אני "נתקעת" בישיבה שעות במהלך הטיסה כי מי שיושב בהמשך השורה נרדם ולא נעים להעיר אותו… אבדוק אפשרות לשנות מקום כבר בטיסה הקרובה. תודה!

    ענת מנשה

Comments are closed.