עננים, ברקים ורעמים – מה הסכנות?

ברקים ורעמים

עננים יכולים להיות יפים, גם מפחידים

למי שטס, עננים הם חלק מהסביבה, וצריך לדעת להבין מה הם מביאים וממה להיזהר.
עננים הם בסך הכל אדי מים. טיסה בתוך רוב סוגי העננים אינה מסוכנת למטוס, אלא שיש כמה תופעות הקשורות בעננים  כמו ברקים ורעמים שכדאי להכיר. אנו הטייסים חיים את זה כל הזמן.

עננים מסוג קומולונימבוס, לא טסים אליהם
מקור – ויקיפדיה
https://en.wikipedia.org/wiki/Cumulonimbus_cloud

רוב סוגי העננים אינם משפיעים עלינו למעט ענני סערה, או כפי שהם נקראים בלשון מקצועית, קומולונימבוס. בעננים כאלו, המאופיינים בהתפתחות אנכית ובצורת עמוד עם "סדן" בקצהו, יש זרמי אוויר עזים שעלולים לטלטל את המטוס (זוכרים שכתבתי על מערבולות?), בחלקו הנמוך יותר יש ברד, ועלולים להיות ברקים. עננים כאלו יכולים לפגוע במטוס, אם כי לא לסכן מטוס נוסעים, אבל קל מאד לראות אותם במכ"מ ולהימנע מטיסה לתוכם.

אגב: טיסה בעננים אחרים יכולה להיות גם היא קופצנית, אבל אין בכך כל סכנה.

מתחת לענני סערה כאלו יש רוחות חזקות, המשתנות בכיוונן. גם כאן, רוחות משפיעות על המטוס בעיקר בקטעים הנמוכים של הטיסה, אבל מטוס שמצוייד במכ"מ יוכל להימנע מכניסה לאיזורים אלו.

עננים ברקים ורעמים
עננים יכולים להיות מחזה מרהיב, אם רק נבין שאינם מסוכנים לנו

אנחנו לא טסים לתוך ענן סערה

בעזרת המכ"מ המותקן בחרטום המטוס ניתן כמעט תמיד לזהות עננים כאלו ולעקוף אותם. בתמונה בתחתית הדף אפשר לראות איך אנחנו עוקפים ענני סערה בדרך לאמסטרדם.

בתוך העננים האלו מתרחשת פעילות חשמלית, הנראית לנו כברקים, שהם התפרקות המטען החשמלי, בעיקר אל הקרקע ובחלקה בין עננים. עוד הרחבה על תופעת הברקים בקישור הזה.

התופעה הזו מרהיבת עין, אבל רבת אנרגיה וגרמה כבר לנזקים.

חשוב לזכור שהנזק העיקרי יכול להתרחש כאשר הברק פוגע בעצם גבוה אשר מחובר לרצפה ומשמש מוליך של הזרם החשמלי. המטוס אינו מחובר לרצפה ולכן הנזק מפגיעה ברק, אם בכלל, הוא נמוך יחסית ויכול להסתכם בפגיעה באנטנה או חיפוי כלשהו.

בשנת 1963 התרחשה תאונת מטוס 707 של חברת פן-אם האמריקאית. הסיבה המוגדרת לתאונה, בה ניספו כל יושבי המטוס, הייתה שברק גרם להתפוצצות אדי הדלק במיכל המטוס. מפאת הזמן הרב שחלף מאז קשה להעריך את מידת הודאות במסקנות אלו, אבל מאז בוצעו שינויים במבנה המטוס כך שהמטוס מוליך את הברק העובר בו בנתיב הרצוי ובעיקר ללא התנגדות ובכך לא מאפשר לחום להתפתח. עוד על תאונת פן אם 215 בקישור הזה.

ב 1 בינואר 2018 קצת אחרי תחילת השנה האזרחית הגעתי לנחיתה בבן גוריון בטיסה מבודפשט. את חוויית הזיקוקים שצבעו את השמים בבודפשט ובכל הערים והכפרים סביב החליפה תמונת סערה באיזור תל אביב והסביבה. בגישה לנחיתה על מסלול 12 בנתב"ג (הגישה שעוברת מעל תל אביב לנחיתה ישירה), ראיתי שמעל המסלול "יושב" ענן משמעותי והחלטתי להפסיק את ההנמכה ולגשת לנחיתה מכיוון צפון. עוד אנחנו מטפסים פגע במטוס ברק.

בארבעים שנותיי בטיסה לא חוויתי פגיעת ברק…

מעבר לאור הפתאומי, והרעש (!) לא חווינו אף תופעה. כל מערכות המטוס פעלו כנדרש, ואפילו הנוסעים בתא הנוסעים לא התרגשו יותר מדי.

אחרי נחיתה ראינו כמה "כוויות" על אף המטוס.

הרבה רעש וצלצולים… אבל זהו. המטוס טס בבטיחות ונחתנו בשלום כמה דקות אחר כך.

לחצו וצפו בסרטון הסבר על תופעת הברק והקשר למטוסים:

התופעות שציינתי אינן מסוכנות למטוסי נוסעים, אבל מסוכנות מאד למטוסים קלים, אשר בגלל המשקל הנמוך שלהם חשופים יותר לטלטולים. מטוסים קלים בדרך כלל לא מצויידים במכ"מ עננים ולכן עלולים להיכנס לאיזורי טיסה הכוללים ענני סערה.

ענני סערה
בדרך לאמסטרדם סטינו מהנתיב כדי להימנע מטיסה בתוך ענני סערה

 

אז מה? האם עננים מסוכנים?

לא! מטוסי נוסעים בנויים כך שעננים לא יגרמו לתאונה. כשטסים במטוסי נוסעים, הטייסים יודעים להמנע מטיסה בקרבת עננים שגורמים לאי נוחות. ואפשר פשוט להתרווח בכסא ולהנות מהטיסה.

עדיין חוששים? רוצים לדעת עוד?

דברו איתי ואסביר לכם איך להתגבר על חרדת טיסה