אנחנו בשדה התעופה, ממתינים, והרמקול מודיע על טיסה מתעכבת – היי, זו הטיסה שלנו…. מה יכולה להיות הסיבה? אולי יש תקלה אימתנית? והאם יצליחו לתקן אותה?
במאמר זה אתן לכם כמה תרחישים שעלולים לגרום להתעכבות של טיסה, כדי שלא תיגררו ישר למתארי אימה.
נתחיל – האם טיסה מתעכבת היא סימן רע?
איני מאמין ב"סימנים", וכששואלים אותי האם זה יכול להיות סימן רע, שטיסה מתעכבת, אני פשוט לא יודע לענות. עולם הטיסה מורכב מכל כך הרבה מעגלי בקרה, גורמים שונים שכולם פועלים להבטיח שהטיסה שלנו תצא במועד ותגיע בבטחה, שאני לא יכול להכניס לתוך זה גם "סימנים".
אני רק יכול להגיד שמעל 40 שנה אני טס, וגם במקרים בהם הטיסה שלי התעכבה, בוטלה, נדחתה למועד אחר או תוקנה אחרי תקלה – תמיד שבתי הביתה בשלום.
ואם זה לא סימן, אז מה כן?
הסיבה הנפוצה לכך שטיסה מתעכבת, עיכוב בהגעת המטוס
מטוס נוסעים הוא מכונה מאד יקרה, המתוכננת לשהות באוויר מירב הזמן. כשהמטוס על הקרקע הוא לא עושה כסף. לכן הוא מתוכנן למינימום זמן בין טיסה לטיסה, וכשיש עיכוב בטיסה אחת, זה יכול לגרום ל"אפקט דומינו" של עיכובים.
רוב חברות התעופה בעולם משתדלות לנצל באופן מיטבי את כל המטוסים שלהם ולכן אין בדרך כלל מטוס זמין על הקרקע כדי להיות "ספייר" לטיסה שהתעכבה.
זה גורם למצב שכמעט תמיד עיכוב בטיסה גורר אחריו עיכובים בהמשך, למרות שחברות התעופה נערכות לצמצום העיכובים וסגירת הפער.
אלא שעיכובים כאלו כמעט תמיד ידועים הרבה זמן מראש וחברות התעופה יכולות לעדכן את הנוסעים מבעוד מועד (אתם משאירים מספר טלפון בהזמנת טיסה? כדאי!) ולעיתים להתחיל בפעולות לצמצום העיכוב כבר בשלב מוקדם יחסית.
טיסה מתעכבת בגלל תקלה במטוס – האם בטוח לטוס?
כתבתי כבר שהמטוס מתוכנן למינימום זמן על הקרקע, ובמסגרת זו לא מוקצה "זמן פציעות" לתיקונים או פעולות אחזקה שלא היו ידועות מראש. לכן כאשר מתגלית תקלה, זה יגרום במקרים רבים לעיכוב.
ואם הייתה תקלה, האם אנחנו יכולים להיות בטוחים שהיא תוקנה? והאם בטוח לעלות על מטוס שזה עתה הייתה בו תקלה ואולי לא תוקנה כמו שצריך?
כמובן שאין דרך להבטיח לכם שתקלה מסויימת לא תחזור, אבל חשוב להבין שבניגוד לתחומים אחרים בחיינו, אין כאן איזה אדם בודד ש"נראה לו" שהכל בסדר והוא משלח אתכם לטיסה.
כל תקלה שדווחה מטופלת על פי הנחיות היצרן, הכוללות גם מערך בדיקה שיש לבצעו אחרי התיקון כדי לוודא שהתקלה אכן תוקנה. המטוס עצמו מצוייד במערכות בדיקה המתריעות האם התקלה קיימת. התוצאה היא שתיקון כזה יכול לעיתים לארוך קצת יותר זמן, אבל אין כאן מקום לעיגול פינות, והכל נעשה על פי נהלים מפורטים ורשמיים.
מזג אוויר
ידידי יגאל שלח לי את התמונה הזו וכתב:
שדה תעופה בניו דלהי משותק. ערפל כבד יש לנו איחור כבר של שעה
בכלל, יש אנשים שפוחדים לטוס בחורף ועבורם כתבתי את המאמר הזה, אבל תופעות מזג האוויר יכולות לשבש מאד את לוח הטיסות בשדה תעופה. בתמונה של ניו דלהי למעלה אני לא רואה ערפל שמונע טיסה, אבל יתכן שנהלי השדה, המכשור והתאורות שהיו פעילי בעת שהתמונה צולמה, כל אלו לא איפשרו טיסות.
בארצות הברית למשל, כאשר יש תחזית לסערה, מוכרז נוהל שנקרא SWAP (קישור למתעניינים כאן) שבו מצמצמים את מספר המטוסים באוויר באיזורים מסויימים.
הדבר יכול להשפיע על שדות תעופה רבים שבסביבה או בדרך לאיזור הסערה, וכך אנחנו יכולים לשבת בשדה שבו מזג האוויר נאה ולהתבשר שיש עיכוב בגלל… מזג אוויר.
ברוב שדות התעופה העיקריים בעולם אפשר להמריא ולנחות כאשר יש ראות של 200 מטר לפחות (בחלקם המינימום לנחיתה הוא 550 מטר) ולמעט כשיש ממש סערה על השדה, הוא ממשיך לתפקד, גם אם בהיקף מוגבל.
כאשר יש הגבלות ראות חמורות בשדה, אפשר לנחות באמצעות המכשירים אך לעיתים ההסעה על הקרקע אורכת זמן רב ומחייבת הכוונה של רכב מיוחד, מטוס אחרי מטוס.
בסרטון – נחיתה בערפל כבד, הראות היא כ 300-400 מטר
ויש עוד סיבות אפשריות, המון
למשל מנוחת צוות. אולי זה מוזר, אבל במקצוע התעופה יש מגבלה קשיחה של שעות טיסה ומנוחה. לכל טייס מוגדר בדיוק כמה שעות הוא (או היא כמובן) יוכל לטוס, כמה שעות בסך הכל ברצף אפשר להיות בתפקיד, כמה שעות מנוחה צריך לקבל כדי "לאפס" את המונה הזה ועוד.
זה לא עוזר אם אני מרגיש כשיר. אם הטיסה התעכבה מכל סיבה שהיא, וזמן הפעילות שלי עבר – אני לא יכול להטיס את המטוס והטיסה תתעכב עד שיגיע צוות חדש.
מחלה, שביתה, מצב בטחוני, כל אלו ישפיעו על כל תחום בחיים שלנו, ובוודאי גם על עיכובים בטיסה.
אגב שביתה: תחשבו כמה שביתות יכולות להפריע לכם לטוס: שביתה של אחד מעשרות (!) הגורמים בשדה היציאה, או שביתה של פיקוח הטיסה בכל אחד מאיזורי הפיקוח שבדרך או שביתה באחד מעשרות הגורמים החיוניים בשדה היעד.
נושא מעניין שגורם לא אחת לעיכובים הוא 'סלוט', או חלון זמנים להמראה.
בגלל עומס התנועה בנתיבים או בשדה היעד (או אפילו שדה המוצא) ומכיוון שמטוס לא יכול פשוט להמתין באוויר, יש לעיתים הגדרה של חלון זמנים לכל מטוס שבו מותר לו להמריא. לעיתים החלון הזה (שנקרא גם סלוט) יגרום לעיכוב של שעה או יותר. גם כאשר קיבלנו סלוט נוח, אבל מסיבה אחרת איחרנו להמריא, אז צריך להשיג סלוט חדש, וגם זה יכול לגרום לאיחור לא קטן.
טיסה מתעכבת – מה עושים?
קודם כל – אין מה להילחץ. חברות התעופה מנסות לצמצם את האיחורים ככל האפשר, גם מסיבותיהן שלהן, ואתם יכולים להיות בטוחים שיש כאלו שדואגים להמשך הפעילות.
אם מדובר במזג אוויר, זכרו שהנהלים מאד ברורים וחותכים: מזג האוויר לא במגבלות? לא טסים!
במקרה של תקלה, העיכוב יכול להיות קצר או ארוך, אבל אפשר להיות בטוחים שבסיום התיקון מבוצעת בדיקה שהוגדרה על ידי יצרן המטוס, שנועדה לוודא שהמערכת שהייתה תקולה עכשיו תקינה.