האם מסוכן לטוס בחורף?

החורף בעיצומו והשאלה עולה שוב ושוב. הגיע הזמן שנתיחס לשאלה על הסיכונים של הבחירה לטוס בחורף.
כמו הרבה שאלות, גם התשובה לשאלה האם מסוכן לטוס בחורף אינה פשוטה ובמאמר זה אתייחס למספר היבטים שונים שלה.
כיסי אויר, עננים, גשם, שלג, קרח וכל השאר על כך אני עונה במאמר.
אבל לפני שנצלול אל ההיבטים השונים והתשובות לשאלות בואו נזכור דבר חשוב: הטיסה במטוסי נוסעים, בקיץ ובחורף היא לא רק דרך התחבורה הבטוחה ביותר, היא אולי גם הפעילות הבטוחה ביותר שניתן לעשות.

מה זה אומר לטוס בחורף

לכאורה מה השאלה? לטוס זה לטוס ובחורף… זה בעונת החורף. אנחנו מגיעים למקומות בהם חורף כשאצלינו קיץ. אז מה השאלה? לא נטוס לשם?

  • כשאנחנו טסים מכאן ליוהנסבורג אז אם יצאנו בקיץ ננחת בחורף…
  • כשאנחנו טסים בכל עונות השנה לבנגקוק – מזג האוויר שם דומה רוב השנה (כן, אני זוכר יש עונת מונסון)
  • ובכלל – החורף בישראל שונה מזה שבאירופה, ובודאי שונה מזה שבארצות הברית

ולכן השאלה הזו באמת לא ממש חד משמעית ולכן נתיחס למאפיינים של המונח לטוס בחורף, אבל נדגיש גם את החיבור של כל מאפיין לגיאוגרפיה האופיינית לו.

האם יש יותר כיסי אוויר כשטסים בחורף?

נכון שזו השאלה הראשונה שמעניינת אתכם?

אני יודע. כמו שכתבתי במאמר על כיסים באוויר כל מי שפוחד מטיסה פוחד מהמערבולות (או כפי שהם נקראים בלשון פשוטה כיסי אוויר).

העובדה החשובה שתמיד צריך לזכור היא שכל המערבולות האלו אינן מסוכנות למטוס, וכל נוסע שיהיה חגור במושבו – בטוח מכל צרה.

אבל, אתם מתעקשים, נכן שבחורף יש יותר כיסי אוויר?

מצטער – התשובה לכך לגמרי לא חד משמעית. כמו שכתבתי במאמר על המערבולות יש חמישה גורמים עיקריים למערבולות כאלו, ורק אחד מהם קשור לתופעות החורף הקלאסיות והוא המערבולות הנגרמות מעננים.

כן, אם אתם טסים בקירבת עננים, אז סיכוייכם להרגיש קפיצות של אוויר לא יציב גבוהים יותר.

שאר הגורמים למערבולות אינם תלויים בעונות השנה.

יתרה מזאת. ענני גשם בישראל באמת מופיעים רק בחורף, אבל באירופה ובארצות הברית דווקא בקיץ יש ימים רבים מאד שבהם יורד גשם, סופות רעמים וברקים וענני סערה הם חיזיון מאד נפוץ במקומות אלו – דווקא בקיץ.

אגב – אם אתם נלחצים מברקים, אני מזכיר לכם את הסרטון הבא:

מבולבלים? לא נורא… בואו נסכם שמבחינת "כיסי אוויר" אין ממש הבדל בין הקיץ לחורף.

אבל לטוס בחורף זה אומר שלג וקרח, נכון?

נכון!

תופעות הקשורות בשלג וקרח הן אכן משמעותיות בחורף, וככל שהמדינה קרה יותר, השפעתן של תופעות אלו משמעותית יותר.

מי שמפעיל מטוסי נוסעים בסביבה קרה צריך לדעת לעשות את זה. השפעת השלג על המסלול היא בעיקר על יכולת הבלימה על המסלול, ולכן בכל שדה תעופה שפועל בחורף יש רכבי פינוי שלג שתפקידם לאפשר שימוש במסלול.

לא רק זה, אלא שהאחראים לתפעול כל שדה תעופה כזה חייבים על פי החוק לספק לטייסים את נתון החיכוך של המסלול, ונתון זה מאפשר לנו לדעת האם מצב המסלול מאפשר טיסה.

לא מספיק חיכוך, או שאין מידע על מצב המסלול? אז לא טסים. תמיד ניתן לדחות את ההמראה או שאם אנחנו באוויר אז אפשר לנחות בשדה אחר.

היבט נוסף של החורף הוא הצורך להסיר את השלג שמצטבר על כנפי המטוס בעת שהייתו על הקרקע.

תהליך זה נעשה באמצעות סילוני מים חמים שאיתם מסירים את כל הקרח והשלג על מטוס וסילונים של נוזל אחר, צמיגי ובעל נקודת קיפאון נמוכה, שמונע הצטברות שלג נוסף על גוף המטוס וכנפיו.

בסרטון כאן אפשר לראות בהילוך מהיר איך מסירים את הקרח ממטוס שעומד מולנו, במוסקבה.

בזמן הזה בעצם מסירים גם הקרח מהמטוס שלנו, אבל לא רואים את זה בצילום. בהמשך הסירטון רואים, שוב בהילוך מהיר את הנסיעה על מסלולי ההסעה המכוסים בשלג.


מי שרוצה לטוס בחורף יטוס בעננים?

מי שרוצה להרחיב על סוגיית העננים בטיסה, יכול למצוא באתר מאמר נוסף .

אבל למי שמסתפק ב"שורה" תחתונה אדגיש: יש רק סוג עננים אחד שאנחנו נמנעים ממנו, והוא ענני הקומולונימבוס (או בקיצור CB), שכן בענן זה יש זרמים חזקים, ברקים וברד.

ברוב המוחלט של המקרים ניתן לראות את העננים האלו במכשיר המכ"מ או בעיניים ולהימנע מטיסה לתוכם.

טיסה רגועה לתוך עננים ניתן לראות בקליפ הזה:

ואני מזכיר לכולנו שברוב חלקי העולם, עננים, גשם וכל התופעות הנילוות אליהם אינם דווקא נחלת החורף, אלא במקומות רבים הם נפוצים לא פחות ולעיתים יותר – בקיץ.

אבל אני חוזר ומדגיש: ברוב המוחלט של המקרים טיסה לתוך עננים אינה בעייתית כלל!

הטלטולים הקלים שאפשר להרגיש כשטסים בענן אינם משפיעים על בטיחות הטיסה.

האם מסוכן לטוס בחורף?
לטוס בחורף הכתם האדום על המסך מציין עננים פעילים

העננים הפעילים יותר, או ענני ה CB ניתנים לזיהוי ולעקיפה ברוב הזמן.

סיכום

לכאורה שאלה פשוטה – איך זה לטוס בחורף – והתשובה כאמור מורכבת.

ועוד לא נגענו ברוחות, תנאי ראות וכדומה אבל המסקנות דומות: זה לאו דווקא בחורף, וגם אז – יש למטוסים אפשרות לטוס בתנאים כאלו, וכשמזג האוויר לא במגבלות – אז לא טסים!

ההתיחסות המקצועית של הטייסים ושאר הגורמים המטפלים בטיסה לתופעות מזג האוויר מאפשרת טיסה רק כאשר תופעות מזג האוויר אינן מסכנות את המטוס ויושביו.

וכמו שלמדנו, יש לא מעט תופעות מזג אוויר שאינן קשורות דווקא לחורף.

טיסה נעימה!