תאונת מטוס אתיופיין – 10 במרץ 2019

זהו פוסט מתגלגל, העוסק בנושא הקשה של תאונת מטוס בואינג 737 מאקס של חברת אתיופיין איירליינס.

אני  מתראיין בערוץ הראשון החל מהדקה 1:15


בתאונה ניספו כל יושבי המטוס ובתוכם שני ישראלים. החברה האתיופית טסה לישראל בתדירות גבוהה ובדיוק במטוסי 737-MAX  כמו מטוס התאונה המדובר.

בעת פתיחת הפוסט ידוע רק שהתאונה אירעה בשלב ההמראה ושכל הנוסעים והצוות ניספו.

בואינג 737Max של אתיופיאן ממריא מנתב"ג צילום מוני שפיר
בואינג 737-Max של אתיופיין ממריא מנתב"ג צילום מוני שפיר

עם הצטברות הנתונים מסתבר שהמטוס המריא, ובשלב מוקדם מאד דיווחו הטייסים על מצב חירום וביקשו לחזור לנחיתה.

המטוס פגע בקרקע זמן קצר לאחר מכן במהירות גבוהה.

שלב ההמראה בטיסה

שלב ההמראה הוא שלב קריטי בטיסה, ובו המטוס הכי נמוך הכי איטי והכי כבד בכל הטיסה (אחר כך הוא שורף דלק).

על כן אנו הטייסים שמים דגש מיוחד על שלב זה, מתדרכים את עצמנו לפני כל המראה לגבי פעולות שנעשה במקרה של תקלה ומבצעים על פי חוק את כל ההמראות באופן ידני.

בנוסף, באימונים ובמבחני הסימולטור שאנחנו עושים, אנו מתאמנים פעמים רבות על שלל תקלות שעשויות לקרות בהמראה, והתוצאה היא שלמרות הקריטיות של ההמראה, שיעור התאונות בשלב זה אינו גבוה משאר שלבי הטיסה.

ניתוח הסיכוי של תאונת מטוס בשלב ההמראה
תאונות על פי שלב הטיסה שנת 2017 (Aviation Safety Network)

מטוס 737

תאונת מטוס 737 כמובן מעלה שאלות על סוג המטוס שבו אירעה התאונה.  בואינג 737 הוא מטוס הנוסעים הנפוץ בעולם. המטוס יוצר במספר תת-דגמים, הוא אמין מאד ובעל היסטוריית בטיחות מצויינת. הדגם בו אירעה התאונה נקרא MAX והוא החדיש ביותר.

רק לפני כמה חודשים (29 באוקטובר 2018) אירעה תאונה למטוס דומה בחברת Lion Air האינדונזית. בעת כתיבת שורות אלו לא פורסם עדיין סיכום ועדת החקירה של התאונה באינדונזיה אולם כבר עכשיו ידוע שבדגם המטוס הזה (737-MAX) נמצאה היתכנות לתופעה של "בריחת" ההיגוי כלפי הורדת אף המטוס, ותופעה זו היא שגרמה לצלילת המטוס האינדונזי לים.

הסבר למערכת שגורמת לצלילה שכזו אפשר למצוא בקישור הזה.

בעקבות ממצאי אותה חקירה הורה מנהל התעופה האזרחית האמריקאי (FAA) להדגיש את אופן הטיפול בתופעה זו. הדגשה כזו צריכה להיות על ידי העברת המידע לטייסים ובחינה האם הנהלים הקיימים מטפלים היטב במצב.

גם היצרן, חברת בואינג, הוציא מסמך רשמי לכל חברות התעופה בנושא זה.

רק ניירת, ככל הידוע…

מהסתכלות ראשונית במה שידוע כעת, פחות מ 24 שעות אחרי התאונה באתיופיה, המטוס ביצע בערך את אותו התמרון. האם אותה תופעה גרמה לכך?

אין למהר ולהסיק מסקנות, ובכל מקרה – מטוס בואינג 737 שכאמור מכיל תתי דגמים רבים נחשב לאמין מאד!

טסתי על מטוס 737 כ 6000 שעות

חקירת תאונות

דבר אחד בטוח: את החקירה הזו ימצו מכל צדדיה במובנים הבאים:

  1. ימצאו את כל הגורמים לתאונה – אני מאמין שיש יותר מגורם אחד
  2. מימוש המסקנות יהיה מהיר ויופץ כחובה לכל חברות התעופה בעולם

ובעניין הזה אני רוצה לצטט לכם תגובה משירה וסרמן הלא היא חצי שירה, שכתבה היום:

הדרך הנכונה להתייחס לתאונה. עצוב, אבל קורה
הדרך הנכונה להתייחס לתאונה. עצוב, אבל קורה

תאונת מטוס היא יום רע ועצוב. אמשיך לעדכן את הפוסט. מוזמנים להגיב ולתרום

וובינר

בתאריך 12/3 בשעות הערב ערכתי וובינר ובו דיברתי ועניתי על שאלות, קבלו את ההקלטה. הקול לא תמיד מסונכרן, זה מה שיש…

עוד ראיונות בנושא זה


תאונת מטוס 737 של אתיופיין

מטוס 737 של אתיופיין בנתב"ג. צילום מיכאל זלצר

2 Comments

    1. שלום שרון
      חברת התעופה האתיופית חברה ב STAR ALLIANCE וטסה לכל השדות בעולם. על כן אפשר להגיד שהיא עומדת בכל הדרישות העולמיות.
      אני מניח שבחקירת האסון יתברר האם יש לחברה עצמה ולטייסים קשר לתאונה ואז נלמד יותר עליה.

      Pereg Alon

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *