איך בוחרים חברת תעופה בטוחה?

קודם כל גילוי נאות: אני טייס בחברת אל על, אני בטוח שאנחנו הכי בטוחים בעולם, ואני לגמרי לא לבד בדעה הזו. אני יכול לתת הרבה תימוכין לדעתי זו, אבל הפוסט הזה נועד לתת לכם תשובה לשאלה שאני מקבל מדי פעם – איך בוחרים חברת תעופה בטוחה ברחבי העולם.

איך בוחרים חברת תעופה בטוחה - הטייסים!
אני משוחד, אבל הכתבה – אובייקטיבית…

ועוד הערה והסתייגות: אני מביא לכם כאן את דעתי האישית המבוססת על ידע אישי וקריאת דו"חות של גורמים שונים. איני מעריך את המחירים של הכרטיסים, איני מתייחס לשירות שאתם מקבלים (וגם בזה אני גאה מאד בחברה שלי) אלא רק לבטיחות הטיסה.

כפר גלובלי – התעופה כבר כאן

חשוב להבין שהתעופה הבינלאומית מתנהלת כבר קרוב ל 80 שנה לפי כללים שנקבעו באמנת שיקאגו. האמנה שנחתמה בשנת 1944 הגדירה תקן בינלאומי לתכנון מטוסים, הכשרת טייסים, חוקי בטיחות בטיסה, בניית שדות תעופה ותפעול שלהם ועוד הרבה מאד פרטים בניספחים שנוספו עם השנים.

למשל במאמר שלי על טייסים אני מספר לכם שאנחנו מאבדים את הרשיון שלנו פעמיים בשנה, אז זה לא רק אל על (למרות שאצלנו מחמירים על המינימום המוגדר) אלא תקן בינלאומי שהוגדר באמנה.

כל מדינה שמעוניינת לקיים קשרי תעופה עם העולם חתומה על האמנה הזו, וכך כשאתם באים לבדוק חברת תעופה, כדאי לראות באיזו מדינה חברת התעופה הזו מרושיינת, ואם אותה מדינה מקיימת קשרי תעופה עם העולם.

איך בוחרים חברת תעופה בטוחה?
מה אני יכול לדעת על חברת התעופה שבה אני טס?

זה פשוט מאד כשמדובר בחברה כמו אל על, לופטהנזה או דלתא, אבל יש לא מעט חברות שקשה לדעת באיזו מדינה הן רשומות, ועל כן לעיתים צריך לחפש קצת יותר.

במסגרת ההסכמות של ועידת שיקאגו  הוקם בשנת 1945 ארגון שנקרא IATA, שזה ראשי תיבות של International Air Transport Association או ההתאחדות הבינלאומית לתעבורה אווירית.

איך בוחרים חברת תעופה בטוחה - בדקו האם החברה רשומה
איך בוחרים חברת תעופה בטוחה – בדקו האם החברה רשומה

לא כל חברת תעופה בעולם חברה ב IATA. חלקן לא עומדות בתנאי הקבלה וחלקן לא מעוניינות להצטרף, אבל נכון לסוף 2019 חברות בארגון 290 חברות תעופה ב 120 מדינות. החברות מותנית בעמידה בביקורת תקופתית מטעם IOSA, שהוא אחד מהגופים של IATA שנועד לבחון את עמידתן של חברות תעופה בעולם IATA Operational Safety Audit.

אם אתם טסים בחברה הרשומה ב IATA אתם יודעים שהחברה עומדת בהצלחה בביקורת התקופתית. וזה שלב ראשון בתשובה לשאלה: איך בוחרים חברת תעופה בטוחה – בדקו האם החברה רשומה?

איך יודעים? בקישור הזה תמצאו מנוע חיפוש שאומר לכם האם החברה רשומה.

ומה עם חברות לו קוסט?

העולם מוצף בחברות תעופה המכונות Low Cost ומציעות מוצרים זולים, חלקם במחירים מגוחכים (דולר אחד לטיסה?!?).

אני לא יודע לנתח לעומק את ההיגיון הכלכלי העומד מאחורי החברות האלו ואציין רק כמה עובדות:

  1. מחירים ממש זולים קיימים בחלק מהמושבים של הטיסה, חלק אחר וכנראה גדול יותר, ממש יקר.
  2. המחיר הזול מתייחס לכרטיס בסיסי, ועליו צריך להוסיף תשלום על מזוודה, בחירת מקום, כיבוד וכדומה.
  3. הטיסות של החברות האלו לא תמיד יוצאות מנמלי תעופה נוחים
  4. חלק מהחברות האלו לא מחזיקות מעמד ומתמוטטות…

אבל לא זה העניין, אלא האם החברות האלו בטוחות?

חברות זולות, האם הן בטוחות
חברות זולות, האם הן בטוחות

כאן התשובה פשוטה, אבל… לא חד משמעית.

הבסיס פשוט – אם החברה רשומה ב IATA ועוברת ביקורות תקופתיות, היא עומדת בכל התקנים. יתרה מזאת – כל חברת תעופה בעולם עוברת ביקורת שוטפת על ידי רשות התעופה של המדינה שבה היא רשומה.

לענין זה – חברת ג'רמן-ווינגז שרשומה בגרמניה נבדקת על ידי רשות התעופה הגרמנית בדיוק כמו לופטהנזה. כל ניסיון ל"חיפוף" יטופל על ידי הגרמנים.

אבל זה קצת יותר מורכב: אני טוען שבטיחות הטיסה נסמכת בעיקר על האיכות של הטייסים. אין לי סטטיסטיקות מאומתות לתמוך את הדעה הזו, אבל אני מעריך שתסכימו איתי.

הטייסים, כמו כל בעל מקצוע, יחפשו בדרך כלל לעבוד בחברות הגדולות, המבוססות, אלו שמשלמות יותר משכורת. לכן הטייסים ינסו להתקבל קודם לחברה סדירה ומבוססת לפני שינסו להתקבל לחברת לו-קוסט. יוצא מכאן שהמיון הראשוני הולך לחברות הפרימיום.

אז לו-קוסט פחות בטוח?

גם זו לא תשובה חותכת. בחברות האלו טסים הרבה, צוברים המון ניסיון, גם שם נבחנים באופן שוטף בסימולטור ולדעתי הסטטיסטיקה לא אומרת שחברות לו-קוסט מעורבות יותר בתאונות.

מבולבלים?

בואו נמשיך…

ציון בטיחות עם מספר מדדים

אתר בשם AirlineRatings עושה עבורכם מיזוג של מספר נתונים כדי לתת לכם תמונת מצב לא רעה של בטיחות בחברות התעופה.

אבל בקריאת הניתוח שלהם כדאי לשים לב לאופן שבו האתר מדרג את חברות התעופה.

מנוע חיפוש איך בוחרים חברת תעופה בטוחה
מנוע חיפוש להשוואת בטיחות

הציון המירבי שניתן לקבל באתר הזה הוא 7 כוכבי בטיחות.  בואו נבין ממה מורכבים הכוכבים האלו ומה משמעותם:

  • שלושה כוכבים ניתנים על מעבר הביקורת של IOSA, גוף הבקרה הבינלאומי שעליו כתבתי כאן בתחילת המאמר. שימו לב שאפשר לאבד את הכוכבים האלו על כישלון בביקורת אבל גם על  הימנעות מהצטרפות ל IATA.  צריך להתייחס לפרמטר הזה בזהירות שכן יש חברות תעופה שבוחרות שלא להצטרף ל IATA אבל עדיין מפוקחות על ידי המינהל המקומי בארצם (למשל האמריקאי) ולכן העדר הכוכבים הוא לא הגורם היחיד.
  • כוכב רביעי על אישור לטוס לאירופה. האיחוד האירופי מפרסם רשימה שחורה של חברות תעופה שאינן מורשות לטוס לתחומי האיגוד. חברת ליון אייר האינדונזית, למשל, שמטוסה התרסק בשנת 2018 הייתה עם היסטוריית בטיחות שהקנתה לה מקום מאד לא מכובד ברשימה הזו.  לחצו כאן לקישור לרשימה הזו.
  • כוכב חמישי ניתן על 10 שנים ללא תאונה קטלנית. האתר מעריך (ולדעתי בצדק) שלוקח לחברת תעופה עשור כדי להתאים את תרבות הטיסה של החברה ללקחי תאונה קטלנית. מאבדים את הכוכב הזה רק  אם התאונה נגרמה באשמת החברה.
  • כוכב שישי ניתן לחברה אם היא מורשית לטוס לארה"ב. ולמרות שזה קריטריון שדומה לכוכב הרביעי (אירופה), כאן ההגדרה היא למדינה ולא לחברת תעופה. האמריקאים חושבים פשוט: הם מעניקים לכל מדינה דירוג בטיחות בתעופה. הדירוג הטוב הוא 1, והדירוג הרע – 2. זהו: כן או לא.
    מדינה שיורדת לדרגה 2 יכולה לנסות לחזור לדירוג 1 תוך ארבע שנים, שלאחריהן חברות התעופה של אותה מדינה אינן יכולות לטוס לארצות הברית ועוד כמה סנקציות לא נעימות. הרשימה נמצאת בקישור הזה.  רוצים אנקדוטה בעניין זה? לחצו על הקישור הזה.
  • כוכב שביעי הוא על עמידה ב 8 קטגוריות בטיחות של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי. אין צורך להבין את כל הפרמטרים, אבל על עמידה ב 5 מתוך ה 8 מקבלים חצי כוכב, וכל הכוכב הזה הוא לגמרי פרמטר חשוב בהערכת חברות התעופה.

דוגמא?

ממש לפני סגירת שנת 2019, ב 27 בדצמבר התרסק מטוס של חברת BEK-AIR הרשומה בקזחסטן, מיד לאחר המראתו משדה התעופה אל-מאטי בקזחסטן.

בעת כתיבת שורות אלו לא ידוע מה בדיוק קרה שם, ואפילו מספר הנפגעים עדיין לא סופי, אבל בואו נראה איך מדורגת החברה.

המטוס אחרי התאונה
המטוס אחרי התאונה – חברת תעופה לגמרי לא ידועה ולא נבדקת. התמונה מתוך אתר www.avherald.com
  • היא לא מופיעה ברישומי IATA וממילא כנראה לא עברה ביקורת בטיחות של IOSA
  • לא מופיעה ה AirlineRatings
  • ובעצם העולם לא ממש מכיר מה זו החברה הזו.

האם זה מה שהביא לתאונה? אני לא יודע להגיד, אבל החברה הזו לגמרי לא מדורגת.

אז איך בוחרים חברת תעופה בטוחה ?

כמו שהבנתם כבר, התשובה לא מאד פשוטה ולמרות זאת אני צריך כמובן לתת לכם כלי שאפשר להשתמש בו.

מתוך ההבנה שטיסה בחברת תעופה היא ככל הנראה הפעילות הבטוחה ביותר (ראו את הכתבה שלי בעניין) להלן כמה דרכים לבחור חברת תעופה, או יותר מדוייק, לבדוק האם חברת תעופה היא בטוחה:

  1. האם החברה טסה אל "העולם המערבי" – האם יש להם טיסות לארה"ב, למדינות אירופה המרכזיות? אם כן, הם כנראה לא ברשימות שחורות.
  2. הסתכלו באתר AirlineRatings, אבל התייחסו לפרמטרים ולא רק למספר הסופי. בעניין זה אפשר לראות דוגמית בתמונה שכאן:
איך בוחרים חברת תעופה בטוחה עם AIRLINERATINGS
טבלת דוגמא להסבר הפרמטרים – איך בוחרים חברת תעופה בטוחה

כמה תובנות מהטבלה (שימו לב היא אינה מתעדכנת כאן ולכן אלו דוגמאות להסבר על מבנה הטבלה):

  • אייר אסיה – חברת גג שלה כמה חברות בנות, ורובן לא ממש מוגדרות בטוחות. זו של תאילנד לא מבוקרת על ידי האירופאים ולא מאושרת על ידי האמריקאים, זהו דגל אדום לחברה הבת, ולדעתי לכל החבורה.
  • אתיופיין – חברה שספגה השנה תאונה קטלנית, והכוכב הזה ישלל ממנה לעשר שנים. היא גם לא עברה ביקורת IOSA. חברה גדולה, מכובדת, אבל…
  • החברה הנפאלית – כנראה שלא הבחירה הבטוחה ביותר, אינה מורשית לטוס לאירופה.
  • ראיין אייר – שטסה לישראל, נכון לכתיבת המאמר אינה חברה ב IATA ולכן אינה מבוקרת על ידה. החברה היא בעלת צי המטוסים הגדול ביותר באירופה, ורשומה באירלנד. הרשויות שם מפקחות עליה ולכן העובדה שאלא קיבלה את הכוכב של IATA לא ממש בעייתית.

מודה… כשהתחלתי לכתוב את המאמר לא ידעתי עד כמה הוא מורכב, ואני מבין שאתם עלולים להיות קצת מבולבלים. אז אם אתם בעניין של אמ;לק קראו רק את הפסקה האחרונה שכותרת היא איך בוחרים חברת תעופה בטוחה ואם אתם עדיין נבוכים – צרו איתי קשר ואבהיר.

 

https://bit.ly/3xd8tDZ