ציפורים ותעופה – האם ציפור יכולה להפיל מטוס?

ציפור אחת? לא!

ב 15 ביולי 2019 המריא מטוס של חברת התעופה הרוסית אורל איירליינס (Ural Airlines) משדה תעופה ליד מוסקבה.

בסוף ריצת ההמראה  עבר המטוס בתוך להקת ציפורים, שככל הנראה רבות ממנה פגעו במנועים.

המטוס ניתק מהקרקע, טס מעט ונחת על הגחון בשדה תירס, במרחק של פחות מקילומטר מהמסלול.

מתוך כמאתיים ושלושים יושבי המטוס, היו כמה עשרות פצועים, מעטים מהם פונו לבית חולים וכנראה רק אחד נפצע באופן משמעותי, היתר יצאו ללא פגע.

בעת כתיבת שורות אלו עדיין אין ממצאים, ואנו ניזונים מחלקי מידע ושמועות. כתבה על האירוע יש בקישור הזה.

חשוב: כל אלו שמרגישים שפחד הטיסה שלהם מתעורר בעקבות אירוע כזה:

1. זה טבעי שפחד הטיסה מרים ראש, כל תירוץ מתאים ל׳פופי׳ לנסות להשתלט עליכם מחדש. זה קורה שפחד הטיסה מרים ראש, כל תירוץ מתאים ל׳פופי׳ לנסות להשתלט עליכם מחדש

2. לא עושה לכם טוב להתעמק בתאונות? אל תתעסקו, היצמדו לעובדות (רשומות בהמשך) ודלגו הלאה!

יש כאן כמה שאלות לגבי עמידות המנועים בפגיעת ציפורים (שחפים במקרה זה) אבל העובדות נותרו בעינן:

1. תאונות מטוסים הן מאד נדירות

2. הנחתת מטוס נוסעים בשדה, זה ביצוע מרשים, מאד!

3. רוב גדול מהמעורבים בתאונות כאלו לא נפגע.

כמו תמיד, תאונה זו תיחקר לעומקה וכל המסקנות יהפכו לנהלים מחייבים.

אמשיך לעדכן כאן עם קבלת מידע נוסף.

ועכשיו למאמר המקורי על ציפורים ותעופה

באחת מטיסותיי, בדיוק בעת שניתקנו את המטוס מהמסלול בהמראה לפריז אחרי חצות, ראינו כמה ציפורים חולפות אותנו קרוב ומימין ומיד שמענו קול חבטה מצד ימין. בדיקה זריזה של מכשירי המנוע והמחוונים לא הראתה שום סימן לפגיעה במנוע הימני, ולכן הסקנו שהפגיעה הייתה בדופן בלבד.
חשוב: בתא הטייס יש חוויים רבים על נתוני המנוע. טמפרטורות, סיבובי מנוע, לחצים, זרימת דלק, רעידות שנמדדות במקומות שונים במנוע. המון נתונים. אם כולם מראים מצב תקין, אז המנוע מרגיש ממש טוב…

לאחר התייעצות עם גורמי הקרקע, התחזוקה והמגדל החלטנו להמשיך ליעדנו.

פגיעת ציפורים במנוע
להב 12 מכופפת, סימני דם על רצפת הכונס

אחרי הנחיתה ראינו דם על כונס האוויר והבחנו שאחת מלהבי המנוע התכופפה (כאן בתמונה). למרות הנזק למנוע, לא היתה שום בעיה להמשיך לטוס, והמנוע עבד באופן מושלם.

אז עד כמה באמת מסוכנות ציפורים למטוסים?

מטוסים וציפורים חולקים את אותה סביבת חיים, האוויר. איום הציפורים על התעופה זוהה ונחקר כבר לפני שנים רבות, וישראל נחשבת לחלוצה בתחום זה בזכות מחקריו של פרופסור יוסי לשם שחקר ולמד את דפוסי הנדידה של הציפורים ואת התנהגותן.

פגיעת ציפור במטוס שטס במהירות רבה מועצמת מאד עקב המהירות, ופגיעה של ציפור גדולה כדוגמת אווזים או חסידות יכולה לגרום לנזק במנוע, או בחלקים אחרים במטוס.

מי שראה את הסרט נס על ההדסון, בו מתואר אירוע היפגעות מטוס מציפורים יכול להבין בטעות שמטוסים מאבדים מנועים כדבר שבשיגרה, ולא כך הדבר: אירוע ההדסון הוא חריג מאד, בטח בגלל הנחיתה על המים (אמרתי לכם שמטוס יכול לנחות על מים???) אבל גם בגלל העובדה הנדירה מאד של אובדן שני המנועים. מאד מאד נדיר!

נחיתה יחידה במינה אחרי פגיעת ציפורים חמורה ונדירה
נחיתה יחידה במינה אחרי פגיעת ציפורים חמורה ונדירה

התמודדות עם איום הציפורים

ההתמודדות עם איום הציפורים הוא בעל מספר שכבות, והצירוף של כולן יוצר סביבה בטוחה, שבה ברוב המוחלט של המקרים, גם פגיעת ציפור לא מפריעה לנו להשלים טיסה. מאד מעניין לראות איך נוצרה מערכת הגנה חזקה כל כך להתמודדות מול ציפורים:

  1. זיהוי דפוסי נדידה. בעקבות המחקרים ניתן היה להגדיר מתי והיכן צפוי ריכוז של ציפורים ובהתאם להסיט נתיבי טיסה.
  2. הקמת מערכת זיהוי להקות בלטרון למשל מוצב מכ"מ ייחודי שיודע לזהות להקות ציפורים, להתריע למגדלי הפיקוח אשר יכולים לנתב את תנועת המטוס כך שלא תגיע לאיזורים מוכי ציפורים.
  3. יחידות להברחת ציפורים הוקמו במקומות שונים בעולם, ואלו משתמשות באמצעים שונים כגון יריות ואמצעי הפחדה שונים
  4. שינוי פרופיל הטיסה של מטוסים רוב מוחלט של ההפגעויות מציפורים קרה בשכבת הגובה שבין הקרקע ועשרת אלפים רגל, כשלושה קילומטר. על כן נהוג שמטוסים בגבהים אלו טסים לאט יחסית, מדליקים אורות ונוסקים באורח תלול. כל אלו מקטינים את זמן החשיפה, מותירים לציפורים זמן להתחמק מפגיעה ומאפשרים זמן תגובה גם לטייסים ולמערכות ההתרעה.
  5. חיזוק מנועי המטוס. מנועי המטוסים המודרניים מתוכננים לעמוד בפגיעת ציפור עד גודל בינוני בלי להפריע להמשך טיסה, הלהבים של מנועי המטוסים חוזקו, והתוצאה היא שהמטוסים עמידים מאד בפגיעה כזו. לחובבי הקריאה – אפשר לקרוא את הדרישות החוקיות לעמידות מנועי המטוסים בקישור הזה
  6. מוזמנים לראות איך מנוע סילון מודרני נבחן:

התמודדות רב שכבתית כזו הובילה למצב שבעולם המערבי ירדה רמת הפגיעות מציפורים בתעופה באופן דרמטי. גם פגיעות כאלו, שמקבלות הד תקשורתי משמעותי ("דקות של חרדה…") מסתיימות כמעט תמיד בנחיתה מוצלחת וללא אירועים, כמו זו שלי, בטיסת הלילה ההיא לפריז.

2 Comments

Comments are closed.