חרדת טיסה ופוביה

חרדת טיסה ופוביה כתופעה, מעסיקה חוקרים רבים בתחומי ההתנהגות מזה שנים רבות

אחד הדיונים המעניינים הוא האם מי שפוחד לטוס סובל בעצם מבעיה קלינית-התנהגותית, או שמדובר בתגובה טבעית למצב שאנו כבני אדם לא תוכננו לשהות בו, בשמים.. האם חרדת טיסה ופוביה קשורים אחד לשני.

מכיוון שאין לי הכשרה מקצועית בתחום מדעי ההתנהגות, גם לי אין תשובה מוסמכת לשאלה הזו, אבל מכיוון שכה רבים ״נגמלים״ מפחד הטיסה, או לפחות הופכים אותו לתופעה שניתן לחיות איתה, אני מאמין בכיוון ההפוך: מי שמצליח לשלוט על פחד הטיסה, ולמנוע הפיכתו לפוביה הקשורה לסימני פאניקה, בעצם מונע בעיה קלינית.

חברה קרובה שלי פנתה לייעוץ אצל פסיכיאטר בשל בתה, ילדה בגיל ההתבגרות שהראתה סימני מצוקה ודיכאון. לאחר אבחון מקיף שערך לילדה, קבע הרופא, מומחה בעל שם בתחום הטיפול בילדים, שהבת סובלת מדיכאון הנגרם ממצב (האבחנה המקצועית בטח נקראת אחרת) והסביר שזו שונה מדיכאון כרוני, שכן הילדה אינה מדוכאת באופן קבוע אלא רק בעת שהיא נחשפת למצבים מוגדרים.

חרדת טיסה טיפול תרופתי (תמונה מהסרט טיסה נעימה)
טיסה נעימה, סרט קאלט.
פעם ידעתי לצטט את רובו

 

 

החלק המעניין ביותר, בהקשר שלנו, היתה הקביעה הבאה של הרופא: המעבר מדיכאון מותנה מצב לדיכאון קליני, הדורש טיפול תרופתי, יכול להיגרם כתוצאה מחשיפה ממושכת או תכופה לגורם הדיכאון. או במילים אחרות: שמרי על הילדה מגורמי הדיכאון, לא רק כדי שיהיה לה נעים אלא גם, ואולי בעיקר כדי למנוע התפתחות מצב קליני (מחלה).

מאמר מעניין משנת 2012 מנתח את חרדת הטיסה בכלים המשמשים לדיון בתופעות של פוביה (בעת). המאמר מציע דרכים לאבחנה ודן באריכות בנושאים מקצועיים שאותי מעניינים פחות.

כמה תובנות וממצאים שנראו לי מעניינים במאמר הם:

  • רק 12-30% מהסובלים מחרדת טיסה פונים לבקש עזרה. אם נזכור שקרוב לשליש מהאוכלוסייה חווים חרדת טיסה באופן משמעותי, מדהים להבין שרובם פשוט חיים עם התופעה ולא מנסים לטפל בה.
  • לעיתים חרדת הטיסה היא רק תופעת לוואי של פוביה אחרת, כמו פחד גבהים, קלאוסטרופוביה או חשש מקהל. במקרים כאלו טיפול מקצועי על ידי מי שהוסמך לכך בסיבת המקור, במקביל להפחתת החרדה מעצם הטיסה, יהיה מאד יעיל. על קלאוסטרופוביה ופחד טיסה אפשר לקרוא במאמר שלי בקישור הזה.
  • חלק מהסובלים מחרדת טיסה מדמיינים (בעצם הוזים) שיש משהו שמתרחש ברגע זה, ותוצאתו הבלתי נמנעת היא אסון ודאי. תחום זה שייך לטיפול הנפשי, ואין טיפול ידוע בחרדת טיסה שיהיה יעיל במקרה כזה.

דברו איתי. נמצא יחד פתרון איך להתגבר על חרדת טיסה.