פחד מטיסות ארוכות

רבים שואלים אותי על הסכנות בטיסה ארוכה, בטיסה מעל ים, ואיך מתגברים על פחד מטיסות ארוכות.

אני יושב בתא הטייס של מטוס נוסעים גדול בואינג 747-400 ומאחורי כ 400 נוסעים. חלקם נמים בשלווה, חלקם צופים בסרט, קוראים בספר, אוכלים. לחלקם יש פחד מהטיסה. הם מאד מפחדים.

הטיסות ברובן ארוכות, כעשר שעות, ואפילו יותר. וחלק מהנוסעים מרגישים שהטיסה אינה נגמרת.

חוקי התעופה הגדירו בתחילה שמטוס לא יתרחק מעל שעת טיסה משדה תעופה קרוב. ביצועיהם של המטוסים דאז התאימו לכך, הן מבחינת טווחי הטיסה וגם מבחינת אמינותם של כלי הטיס שהצריכו מוכנות לנחות בכל מקרה חירום.

עם השנים התפתחו מטוסי הנוסעים, וכיום יכול מטוס לחצות חצי עולם ללא עצירת ביניים. במקביל השתפרה מאד אמינות המטוסים ומערכותיהם.

ובכן, השאלה שצריכה להשאל היא מה מרחק הנחיתה בכל זמן נתון ולא כמה זמן אורכת טיסה.

הבנה של התשובה לשאלה זו תעזור לכם לצמצם פחד מטיסה ארוכה ואולי להפיג אותו כלל!

והתשובה: החקיקה מאפשרת היום למטוסים לטוס במרחק של שעתיים ואף 3 שעות משדה תעופה קרוב.

האם זה מספיק – שלוש שעות משדה תעופה? תתפלאו! אבל ממש כן.

אם התחלתם להרגע והפחד מתחיל להתפוגג תמשיכו לקרוא את המאמר וקבלו הסבר מקיף.
אחר כך תוכלו להמשיך למאמרים נוספים על פחד מטיסה כאן.
אם אתם מאלו שתשובה לשאלה אחת לא מספיקה לכם, והפחד מטיסה מצריך תשובות לשאלות רבות יותר, קברניט אלון פרג עונה על שאלות רבות נוספות שעוזרות להתגבר על פחד טיסה! לחצו כאן.

בעצם ברוב הגדול של הטיסות לא נמצאים במרחק של יותר משעתיים משדה תעופה. אפילו בטיסה מעל האוקיאנוס האטלנטי.

אנחנו רגילים לחשוב שבין אירופה לאמריקה יש מרחק עצום שבו במשך שעות אין שום פיסת יבשה.

לא כך הדבר.

בנתיב מישראל לארה"ב וחזרה – שאינו זהה בגלל תנאים שונים, בעיקר רוחות, יש כמה שדות תעופה עיקריים שמאפשרים למטוסים להיות במרחק של פחות משעתיים מכל שדה. בתמונה למטה הנקודות הסגולות הן שדות תעופה. כל השדות במרחק של פחות משעתיים מהנתיב המשורטט.

פחד מטיסות ארוכות - הנתיב הקצר בין תל אביב וניו יורק
פחד מטיסות ארוכות – הנתיב הקצר בין תל אביב וניו יורק

מטוסים שמורשים להתרחק מעבר לשעת טיסה משדה תעופה מקבלים רישוי מיוחד, התלוי בכמה דרישות של מערכות המטוס. לא כל חברה משקיעה את המאמץ הזה, כי חברות שפועלות בתוך אירופה או בתוך ארה"ב ממש לא נזקקות לרישוי שכזה.

מנגד, בקטעים שונים של טיסה באוקיאנוס השקט, מאמריקה לאסיה, יש קטעים בהם המרחק אף גדול יותר ומגיע לכשלוש שעות (מקסימום).

אבל מה עושים אם בטיסה ארוכה חייבים לנחות באופן מיידי?

כמו שלמדנו בתכנית לטוס ללא פחד מטוסי נוסעים בנויים כך שאף אירוע בודד, ותהה זו אפילו תקלה חמורה, לא יגרום לתאונה. המטוסים בנויים כך שיוכלו לטוס את המרחק הנדרש עד לשדה התעופה הקרוב. עדיין יתכנו מקרים בהם יש דחיפות לנחיתה בשדה התעופה הקרוב, בעיקר מסיבות של מחלה של אחד הנוסעים. במקרה כזה המצב דומה לשהייה במקום נידח יחסית שעה-שעתיים ממקום עם שדה תעופה.

לא, אני יודע שאתם שואלים, והתשובה היא לא. אין רופא בכל מטוס… אבל באוכלוסיה של 400 אנשים, הרבה מאד פעמים יש רופא שיכול לסייע, כבר ראיתי מקרים כאלו לא אחת.

ובהזדמנות זאת – למה לא טסים בקו ישר לאמריקה?

אני מכיר את השאלה, ואשמח לספר לכם.

כבר אמרתי שהנתיב בין שתי נקודות על המפה יכול להשתנות מסיבות שונות. הרוח היא אחת מהן. משטר הרוחות בין ישראל לארה"ב הוא כזה שהרוח נושבת ממערב למזרח ומקצרת את הטיסה הביתה בשעתיים לערך, יחסית לדרך מערבה.

אבל זה לא מה ששאלתם, אני יודע…

הקו הקצר על גבי כדור לא נראה ישר אם מסתכלים עליו באופן שהצפון תמיד למעלה.

טיסה ארוכה של 12 שעות - למה לא טסים על הקו הצהוב, הרי הוא קצר יותר?
טיסה ארוכה של 12 שעות – למה לא טסים על הקו הצהוב, הרי הוא קצר יותר?

בואו ניקח דוגמא.

ג'והן האסקימוסי גר קילומטר אחד דרומה מהקוטב הצפוני (הכל זה דרומה משם, אתם יודעים, נכון?).

יוקו חברתו גרה קילומטר אחד מהקוטב הצפוני, אבל בצד השני.

כשג'והן רוצה ללכת ליוקו, הוא יכול לצעוד ישר מערבה או מזרחה ויגיע אליה.

מי שמסתכל על הכדור "מהצד" יראה שג'והן הולך בקו ישר, נכון?

טיסות ארוכות - הנתיב הקצר בין ג'והן ליוקו
טיסות ארוכות – הנתיב הקצר בין ג'והן ליוקו

 

אבל זו אשליה, הנובעת מכך שאנחנו "משטיחים" בציור את הצורה של הכדור.

במבט מלמעלה אפשר לראות תמונה אחרת.

כמו בטיסות ארוכות - הנתיב הקצר בין ג'והן ליוקו נראה "עקום"
כמו בטיסות ארוכות – הנתיב הקצר בין ג'והן ליוקו נראה "עקום"

כאן ג'והן יכול ללכת לקוטב, מרחק קילומטר אחד ו"לרדת" ליוקו מרחק קילומטר נוסף. הדרך שנראתה לנו הקצרה יותר היא בדיוק חצי מהיקף של מעגל שרדיוסו קילומטר.  ההליכה בקו ישר לכאורה משמעה טיול של 3.14 קילומטר לעומת 2 קילומטר בקו ה"עקום" דרך הקוטב הצפוני.

הקו הקצר בין שתי נקודות על כדור עובר דרך "מעגל גדול" ,שהוא משטח שחוצה את מרכז כדור הארץ. לכן כשאתם רואים את המטוס טס על קו שנראה עקום, יתכן שחלק מזה קשור לרוחות אבל חלק ממנו הוא פשוט המעגל הגדול.

טיסה ארוכה – האתגר לבעלי פחד טיסה

אני יודע, זה לא קל לכם, ידידי החוששים מטיסה. אבל כמו שאתם יכולים להתגבר על הפחד ולטוס שעתיים, אתם יכולים גם לחצות את העולם.

טיסה ארוכה לא מסוכנת יותר מטיסה קצרה, ויש בה גם "סוכריה": הטיסות הארוכות מתבצעות במטוסים גדולים יותר מהטיסות הקצרות, ומטוסים גדולים יותר הם יציבים יותר באוויר (כן, פחות רגישים לכיס אוויר, למרות שסיכמנו כבר שאין כיסים באוויר), נוחים יותר, בדרך כלל עם מערכות בידור טובות יותר והגודל שלהם גם עוזר למי שחושש ממקומות סגורים.