מבוא לטיסה ללא פחד

הטיסה היא דרך תחבורה בטוחה מאד. שיעור הנפגעים בתאונות טיסה קטן בערך פי מאתיים משיעור הנפגעים בתאונות דרכים. נתון זה כבר מכיל בתוכו התייחסות למספר הנוסעים הכללי. טיסה היא מאד בטוחה, ולכן אין שוב מניעה לטוס ללא פחד – גם אתם יכולים.

המטוסים

מטוסי הנוסעים המודרניים מתוכננים בתפישה שבה אין שום תקלה שתגרום לתאונה. מנוע שמתקלקל, טייס שמתעלף, נזילת דלק, שמן… מה שתרצו. מי שהגדיר את התקנים לפיהם מרשיינים מטוסים עשה עבודה יסודית!

הטייסים

הטייסים עוברים הכשרה ארוכה ומורכבת, וצריכים לעבור מבחנים רבים לפני שהם מקבלים רשיון להטסת מטוסי נוסעים. אבל זה לגמרי לא נגמר שם: הרשיון שלנו תקף לחצי שנה בלבד, ובכל חצי שנה אנחנו נדרשים למבחנים חוזרים כדי לחדש אותו. אלו מבדקי ידע ומבחן מעשי במאמן טיסה, סימולטור, בו מנסה הבוחן במשך 8 שעות להפיל עלינו תקלות שונות ומשונות, להעביר אותנו במזג אוויר שלעולם לא נסכים להכנס לתוכו, והדרישה החד משמעית למעבר המבחן בהצלחה היא לעבור את כל התלאות האלו בבטחון מירבי. אם אתם נוסעים ללא פחד במונית, מה אין לכם מושג מי הנהג (היחיד), מה מצב בריאותו, כשירותו ומתי בפעם האחרונה הוא נבחן – אז אין לכם מה לפחד כשאתם טסים ושני טייסים מאומנים אחריאים לבטיחותכם.

מזג האוויר

מזג האוויר מפחיד לא מעט אנשים. הקפיצות, או כיסי האוויר, כפי שלפעמים הם נקראים הם תופעה מטאורולוגית ידועה, הדומה מאד לכביש עם שיבושים. ובדיוק כמו שנסיעה בכביש קצת משובש אינה מסוכנת למי שיושב חגור במכונית, כך גם המערבולות בטיסה. אני לא מצפה שתטוסו לגמרי ללא פחד בנוכחות מערבותות חמורות, אבל היכרות עם העובדות עוזרת: גם אלו שנראות לכם חמורות לא מדגדגות את המטוס. הוא לא נופל, לא מתהפך ולא נשבר, הוא מתוכנן לעמוד בעומסים רבים יותר מכל המערבולות.

תכנית לטוס ללא פחד

פחד הטיסה נסמך על חוסר ידע, והתכנית "לטוס ללא פחד" עם קברניט אלון פרג עוסקת בהעמקת ידע זה. התכנית כוללת העמקה בנושאים שמוזכרים כאן, בהמשך הכתבה, ומכילה גם דברים נוספים.

מגיע לכם לטוס ללא פחד - מבוא לתכנית

סטטיסטיקה עולמית בנושא פחד טיסה ובטיחות טיסה.