מאמרים בלתי אחראיים

זהו, נמאס לי…

יש עיתונאים המחפשים כותרות בכל מקום, ותעופה היא אחד מהמקורות שלהם. לכן כל אירוע בשחקים הופך ל"שעות של חרדה" או "אימה בשחקים".

העיתונאים הנ"ל משלבים חוסר ידע ורצון להגזים, וגורמים לקוראים לחוות פחד טיסה כיוון שאינם בקיאים בנתונים

אז לפני שאתם מגלגלים את המסך מטה (ולא בטוח שחייבים לקרוא את הפרטים)


כמה עצות איך להתייחס לכתבות אימים בעיתונות:

  • נסו להבין האם בסוף הייתה תאונה. האם יש נפגעים?
  • הצליבו עם מקורות אחרים. האם זה גם הופיע בערוץ תקשורת אחר?
  • והכי חשוב – שאלו מישהו שמבין האם זה באמת כך (אני כמובן לרשותכם) – אפשר לשלוח לי ווטסאפ ישר מהאתר או לשלוח לי מייל ל info@alonpereg.co.il .

בפוסט מתגלגל זה אציג כמה מהפנינים האלו, ואוסיף ככל שיגיעו אלי עוד מאמרים בלתי אחראיים כאלו. מוזמנים לשלוח לי

הפוסט בנוי כך שהידיעות החדשות תהיינה למעלה.


אזהרה: אם יש לכם פחד קל מטיסה אתם עשויים להתעודד מהמאמר, אבל אם יש לכם ממש חרדת טיסה, קריאת המאמר עלולה להיות פחות טובה לכם. שקלו האם מתאים לכם לקרוא...

מוכנים? קדימה.

המטוס צנח 9 ק"מ באוויר בתוך דקות

מאקו 22/9/19

מאקו אוהבים להבהיל אתכם.

תקציר: בעקבות תקלה כלשהי (אני מעריך שזו בכלל התרעת שוא) מסכות החמצן בתא הנוסעים נפלו. הטייסים עשו מה שנכון לעשות במקרה הזה והנמיכו לגובה שבו יש די חמצן, ונחתו בשלום.

אבל את העיתונאים זה לא מספק, הם חוששים שאולי לא תקליקו על כותרת פחות דרמטית:

מאקו: "הסיבה לצניחה החריגה הזו נבעה מבעיה במערכת החמצן במטוס" – שטויות. אין מערכת חמצן במטוס, נושמים אוויר מבחוץ. וההנמכה הזו (מה שמאקו קוראים צניחה) היא פעולה יזומה ונכונה של הטייסים.

מאקו: "הירידה החדה בגובה גרמה למסיכות החמצן במטוס להיפתח באופן אוטומטי"  הפוך, מאקו… מסיכות החמצן נופלות אוטומטית כשהחיישנים מזהים (ולדעתי הפעם בטעות) שיש עלייה בגובה הקבינה, כלומר – ירידה בלחץ האוויר.

המטוס עלה באש (נו, באמת?!!)

12/9/19 מאקו

תקציר: טיסה בקנדה פגעה בציפורים אחרי המראה. מתוך אחד המנועים יצאו "פופים" של אש, המטוס נחת בביטחה כששני מנועיו פועלים.

אבל את העיתונאים שלנו אי אפשר לבלבל עם עובדות: במאקו עשו מזה "המטוס עלה באש" ציטטו נוסעים ששלחו הודעות פרידה למשפחותיהם (שזה כנראה היה נכון), וסיימו בקביעה ההזויה שהמטוס לא יחזור לשימוש יותר (ציטוט: "בחברה ציינו שהמטוס שנפגע לא יוכל לחזור לפעילות יותר בגלל הנזק שנגרם לו") – כן? מנוע אחד נפגע והמטוס כולו הולך לפח?

סיכום: בטח לא כיף גדול, אבל מכאן ועד מטוס שעלה באש?

וכרגיל, כל הנוסעים הלכו הביתה בשלום.

פנצ'ר בגלגל

1/7/19 – כל אמצעי התקשורת

תקציר: מטוס בואינג של חברת הצ'רטר הבולגרית "אלקטרה איירווייז", שהמריא מקלן עם 152 נוסעים ואנשי צוות, נחת בשלום בנתב"ג למרות קרע באחד הצמיגים. ציטוט מאתר YNET.

כל אמצעי התקשורת עצרו את שגרת יומם ופצחו בגל פתוח, כוחות חירום רבים, בהם אנשי מד"א, משטרה, כיבוי אש וצה"ל הוזנקו לאבטח את הנחיתה. בית החולים איכילוב בתל אביב נערך אף הוא לנחיתת החירום, ובעקבות כך פונו חלק מהמטופלים במיון הכירורגי.

מי יודע כמה אנשים ניזוקו בגלל חוסר באמבולנסים ופינוי חדרי מיון – והכל בגלל בהלת שוא.

במטוס ה 737 יש שני גלגלים על כל כן-נסע. בסך הכל שישה גלגלים על שלושה כני נסע. בגלגל אחד מהשניים היה קרע, זהו!

לטייס המטוס יש נוהל להקטין את המשקל ולנחות באופן רגיל, אבל במדינת היהודים – רעש ומהומה. פרשנים לעת מצוא מלבים את האש, ומי שפוחד מטיסה – נבהל אפילו יותר!!!

כאילו שחסרות לנו חדשות…

"לעולם לא אטוס במטוס הזה"

22/4/19 דה-מרקר

לכתבה לחצו כאן

נו, איזה יופי. כותרות מפוצצות זה לחם!

הכותרת בכתבה המקורית בניו יורק טיימס (קישור) בכלל אומרת משהו אחר, שהוא בערך: טענות על ייצור מפוקפק/זול מושכות תשומת לב לעוד מטוס של בואינג.

בכתבה (שמועברת די נכון בדה-מרקר) מצוטטים מספר עובדים בבואינג שטוענים ללקויות בתהליך הייצור והבדיקה של מטוסי הדרימליינר.

אתם יודעים כמה עובדים יש בבואינג? נכון לשנת 2018 יש 153 אלף (!) עובדים. האם יתכן שבינהם יש כמה ממורמרים?

שלא תבינו אותי לא נכון. אני בטוח שיש כשלים בכל חברה, ובואינג על כל מפעליה ועובדיה בודאי לא חסינה, ושבכל תהליך יש מקום לשיפורים ולביקורת, אבל בואו נשים דברים בפרופורציה: זהו יצרן המטוסים הגדול בעולם, ועד שתי תאונות ה 737 האחרונות עם רקורד בטיחות מעולה.

שימו לב גם לאופן לקיחת האחריות של בואינג על הכשל במטוס ה 737. זו חברה שלא מטייחת.

הדיילים הסבירו לנו מה צריך לעשות כשהמטוס ינחת במים

16/4/2019 מאקו

לכתבה לחצו כאן

זה מה שכתבה ליטל
זה מה שכתבה ליטל

העובדות פשוטות. מטוס ארקיע המריא מברצלונה, ומיד אחרי ההמראה אירעה תקלה במטוע. המטוס עשה סיבוב ונחת בשלום.

עבור הנוסעים זו כמובן חוויה לא פשוטה, והעובדה שאף אחד לא נפגע, לא מפחיתה מהבהלה שלהם. הם חווים פחד טיסה שלא חוו קודם לכן. אבל מה איתנו? למה להבהיל את שאר הצופים? למה לחפור בשאלות "האם הרגשת שזה הסוף?" למה לגרום לנו לחרדות שלא היו לנו קודם.

לתקשורת פתרונים…

טוב עשתה ליטל, שמשתתפת בתכנית לטוס ללא פחד, שפנתה אלי בשאלה ולא "התבשלה" עם המידע הלא מדוייק הזה.

בסרטון שהתפרסם מאוחר יותר אני משער שהתופעה אינה אש במנוע אלא משהו שנקרא SURGE או הזדקרות מדחס. זו תופע הרבה פחות מסוכנת מאש במנוע, אבל כמובן שהמידע הזה היה לטייסים ולא לנוסעים.

תודה לידידי יגאל ב. על מציאת הסרטון.

פחד ואימה בלאס וגאס – המנוע התפרק באוויר

3 בנובמבר 2018, ותודה ליגאל ב. ולמיכל ח. על ההפניה.

למאמר ב YNET לחצו כאן

העובדות נכתבו כנראה היטב אפילו במאמר בעברית.

חלק מחיפוי הפח של המנוע נתלש והתנופף באוויר. אפילו הדיווח על הפאניקה במטוס היה ככל הנראה נכון. אבל הכותרת המבהילה עובדת יפה, בודאי על אלו שפוחדים ממילא מטיסה., האם המנוע התפרק?

וזה כמובן לא מחזה נחמד, בטח לא עבור אלו שנמצאים במטוס.

האם המנוע התפרק?

ממש לא.

האם הנוסעים היו בסכנה? בכלל לא. כיסוי הפח של המטוס כמובן נמצא שם מתוך כוונה שיהיה במקומו, אבל המנוע ממשיך לעבוד בדיוק באותו האופן גם אם יש כשל בחיפוי המנוע (מאד דומה לתפקידו של מכסה המנוע של המכונית שלנו.

בכתבה באנגלית של NBC בסרטון הבא מסביר מומחה את העובדות לאשורן, ובעצם ממנו אפשר להבין את התמונה.

אבל מה לעובדות ולפרסום צעקני?

אגב, אני מזכיר למי ששכח, או מספר למי שאינו יודע – מטוס נוסעים מתוכנן להמשיך בטיסה גם אם מנועו מפסיק לעבוד בכל שלב שהוא!

ידע הוא כח, זוכרים? ידע זה הוא חלק ממרכיב הסדנא לטוס ללא פחד.

דרמה בשחקים – חלון תא טייס התרסק

לכתבה בפספורט ניוז

20-10-2018.

גם כאן בגוף הכתבה כתוב נכון, שבחלון תא הטייס התגלה סדק. זהו… סדק הפך ל"התרסק" וכל אלו שחוששים ממילא מטיסה כבר חושבים על טיסה ללא חלון.

זה הזמן לספר לכולנו שחלון תא הטייס הקדמי במטוסי נוסעים בנוי בשתי שכבות עבות מאד, וגם באירוע הזה הוא ממש לא התרסק.

החלון התרסק? ממש לא
החלון התרסק? ממש לא

כנראה שבמקרה המתואר הסדק שהתגלה היה כזה שגרם לטייסים לנחות בדרך, אבל בחלק מהמקרים מאפשר היצרן להמשיך בטיסה עם סדק באחת משכבות החלון, ולתקן את התקלה רק בשדה היעד.

בתמונה (לקוחה מ USATODAY) אפשר לראות שיש יותר מסדק אלא כמה פגיעות, ולכן ההחלטה לנחות בדרך. עדיין ללא שום סכנה למטוס וליושביו. קרדיט לתמונה https://twitter.com/TomPodolec

 

 

הטייס הודיע כי יש להיכנס לעמדות התרסקות

כך פרסמו ב YNET ב 16-10-17 קישור לכתבה כאן

הכתבה מתארת אירוע שבו תקלה במערכת דיחוס המטוס גורמת לנפילת מסיכות החמצן, והטייסים פועלים היטב ומנמיכים לגובה בו ניתן לנשום ללא מסיכות.

אלא שהכתב שקרא את המאמרים באנגלית (כמו המאמר הזה שמתאר את המצב כנראה יותר טוב), שגם הם כנראה לא היו ממש מדוייקים תירגם את ההכרזה על EMERGENCY DESCENT שהיא המונח המקצועי להנמכה כזו, כהודעה על התרסקות. גם הקריאות של הדיילים שכנראה צעקו לנוסעים לחבוש את מסיכות החמצן, כפי שהתרגולת כנראה אומרת, תורגמו ל"הצוות צרח ונראה מבוהל ובהלם".

על סוגיית החמצן ולחץ האוויר בטיסה אפשר לקרוא במאמר שלי בקישור הזה, אבל בקצרה – אבדן דיחוס במטוס אינו סימפטי, ותופעות חרדה הן הגיוניות בשלב הזה. מכאן ועד "עמדות התרסקות" יש הרבה דרך.

במקרה של אבדן דיחוס במטוס – חבשו מסיכות חמצן. בזה מסתיים עבורכם מצב החירום!

ואם קראתם את המאמר ואתם חוששים ורוצים להרגע, בואו להכיר את קברניט אלון פרג שמעביר את הסדנא על פחד טיסה ומעביר לכם עוד הרבה ידע מעניין ומרגיע.