קלאוסטרופוביה ופחד מטיסות ארוכות

קלאוסטרופוביה היא תופעה ידועה, ואנשים רבים מדווחים על עוצמות שונות שלה, החל מחשש קל ועד תופעות גופניות וחמורות.

מי שקורא את המאמר הזה לא צריך הרחבה על המושג קְלַאוּסְטְרוֹפוֹבְּיָה או על פי האקדמיה ללשון העברית בַּעַת סֶגֶר.לא אחת פונים אלי הסובלים מקלאוסטרופוביה ושואלים אם אוכל לעזור. אין ספק שמי שסובל מקלאוסטרופוביה ירגיש בה במטוס, וכפי שאני מדגיש לכל משתתף בתכנית שלי אני לא מטפל, לא פסיכולוג, ולא מתיימר לפתור סוגיות קליניות כלשהן.

פחד טיסה נשען לא פעם על פחד מסיבות שונות כגון פחד ממקומות גבוהים, סגורים, פחד מקהל ועוד.

טיסות ארוכות, אתגר לסובלים מקלאוסטרופוביה
טיסות ארוכות הן אתגר לסובלים מקלאוסטרופוביה, יתכן שישיבה ליד החלון תועיל

מנסיוני למדתי שגם כאלו המדווחים על פחד, ואפילו פחד משמעותי ממקומות סגורים, הצליחו להתגבר עליו אחרי השתתפותם בתכנית לטוס ללא פחד, ולמיטב ידיעתי גם מטפלים רבים בקלאוסטרופוביה חושפים את המטופלים שלהם למושא הפוביה, אז – אפשר לטוס עם קלאוסטרופוביה.

שאלה לגבי פחד מטיסה ארוכה

פחד הטיסה שלי קשור בפחד נורא ממקומות סגורים, האם תוכל לעזור? "פחד הטיסה שלי קשור בפחד נורא ממקומות סגורים, האם תוכל לעזור?"

כך פנתה אלי א. בשאלה, והתשובה שלי הייתה כתמיד: "איני יודע".

יש כל כך הרבה אנשים שסובלים מפחד טיסה, ואצל רבים מהם פחד הטיסה נובע או מתקיים בסמוך לחרדה אחרת, כמו שאת מתארת. כתבתי מאמר בנושא קלאוסטרופוביה, ואת מוזמנת לקרוא אותו.

התכנית שלי לא מרפאה אותך, והיא מבוססת על הקטנת החרדה הכללית הקשורה בחוסר ידע. מנסיון רב שנים למדתי שחוסר ידע מעצים פחדים קיימים, ולעמות זאת – הבנה של הסביבה ושל התופעות משפיעה מאד לטובה.

רבים מאלו שחוששים ממקומות סגורים מסכימים להיכנס למעלית; זהו שילוב של הבנת הצורך והתועלת מהשימוש במעלית, אבל ובעיקר מההבנה של איך המעלית פועלת, ידיעה של משך הזמן שצפויים לשהות שם והיכולת "לספור לאחור" עד סיום הנסיעה. כך גם בטיסה – הבנה טובה יותר של הסביבה, היכרות עם התהליכים וידיעה של השלבים השונים יסייעו לך להקטין את השפעת הפחד ממקומות סגורים.

ק. פנתה אלי, וציינה שהיא נמנעת מטיסות ארוכות ומטיסות לילה, בגלל קלאוסטרופוביה. בתכנית היא למדה על המטוס, על הטיסה בכלל ועל ההסבר והסיבה לרעשים לתנודות ולתחושות שחווים בטיסה. כל אלו גרמו לה להרגיש בנוח במטוס, מספיק כדי לתכנן טיסה לאירופה, כולל טיסת לילה.

בדרך הלוך, עדיין בטיסת יום, ק. התרגלה למטוס, לסביבה ורכשה ביטחון:

קלאוסטרופוביה בטיסה לא מסתלקת במכה אחת. מתחילים בשלבים
קלאוסטרופוביה בטיסה לא מסתלקת במכה אחת. מתחילים בשלבים

וכך, חמושה בתחושת ההצלחה הגיע ק. לטיסה חזור, והפעם בלילה

טיסת לילה, למרות הקלאוסטרופוביה
טיסת לילה, למרות הקלאוסטרופוביה

זה בסך הכל די הגיוני. בשלב מסויים אפשר להבין שתא הנוסעים במטוס, ואפילו לא מהענקים (ק. טסה במטוס 737) הוא חלל יחסית גדול, בודאי גדול משמעותית מגודל של מעלית, אוטובוס, או קרון רכבת. וכמו שגם מהם אי אפשר לצאת בכל רגע נתון, גם תא הנוסעים של המטוס יפתח בהמשך ואפשר יהיה לצאת.

בוגרת הסדנה מספרת על טיסה ארוכה

ומכאן המשיכה ק. במסע הניצחון שלה, לאמריקה.

כך היא מסכמת את החוויה (אני לא מתחבר ל"טפשה…", אבל אפשר להבין את תחושת הניצחון וההקלה):

אמריקה, 12 שעות במטוס עם הקלאוסטרופוביה
אמריקה, 12 שעות במטוס עם הקלאוסטרופוביה

אפשר לטוס עם קלאוסטרופוביה

יש רמות שונות של הפוביה הזו, יש תופעות גופניות ואחרות, ואני לא יכול להציע טיפול בטיסה לתופעה. אבל אין לי ספק שבאופן מושכל, ובמקרה הצורך גם מלווה בטיפול מקצועי, ניתן לטוס גם עם קלאוסטרופוביה.

  • חוויית טיסה טובה
    חשוב להבין היטב את מהלך הטיסה, לבחור טיסה שאינה מועדת לתחושות רעות. אני לא ממליץ על טיסות לאילת למשל. והכי חשוב – לבוא נחושים להצליח ולנצח.
  • לשבת ליד החלון
    ראיתי שלא מעט אנשים עם קלאוסטרופוביה יחושו טוב יותר ליד חלון (כתבתי על בחירת מקום ישיבה במאמר אחר), אבל זו העדפה אישית. ניסוי, בחינה, נכונות לשינויים – כל אלו חשובים מאד להצלחה.
  • ידע
    רוצים לדעת עוד, צרו קשר ונשוחח איך להתגבר על חרדת טיסה, ללא התחייבות.

טיסה נעימה