נפלאות התבונה ופחד טיסה

בסרט הנפלא "נפלאות התבונה" משנת 2001, בכיכובו של ראסל קרואו, מתוארים חייו של חתן פרס נובל לכלכלה ג'והן נאש, שרוב חייו סבל מסכיזופרניה.

אם טרם ראיתם את הסרט הזה ואתם מתכננים לראותו, אולי עדיף שלא תקראו את המשך הבלוג. סרט מהמם לטעמי.

אם ראיתם את הסרט נפלאות התבונה או שאתם מוכנים לספויילר, בואו נמשיך

ולפני שנמשיך, בקשה/הערה חשובה. מדובר בסיפור על אדם שחלה במחלת רוח. אני משתמש בדוגמא הזו כדי להראות שאם הוא הצליח, גם אנשים בריאים לגמרי בנפשם (ושרק סובלים מפחד טיסה) יכולים לעשות זאת. חלילה לכם מלחשוב שיש לפחד טיסה איזה קשר עם מחלת נפש. אין!

תקציר הסרט הוא שנאש היה גאון במתמטיקה וכלכלה, אולם במקביל לעבודתו המדעית האמיתית הוא היה פרנואיד. מחלתו גרמה לכך שהוא סבל מהזיות שגרמו לו לחשוב שהוא עובד בפרוייקט סודי לטובת ממשל ארצות הברית.

במוחו של נאש היו שלושה יצורים דמיוניים שכללו סוכן של הממשל, חבר ללימודים (שלא היה ולא נברא) ואחייניתו של החבר הזה, מארסי שהיא ילדה קטנה.

באחת מנקודות השיא של הסרט נאש מבין פתאום שהיצורים האלו, שמפעילים אותו, הם דמיוניים. הוא מבין שמארסי, לאורך כל השנים פשוט נשארת ילדה קטנה ואינה מתבגרת. התובנה שלו, אשר נשענה על העובדה שלמרות שחלפו שנים רבות הילדה לא התבגרה, גרמה לו להבין שהיצורים האלו חיים אך ורק במחשבתו.

הם המשיכו להראות לו אמיתיים, אבל דרך ההיגיון שלו הוא הבין שהם לא קיימים, וכך הוא יכול היה להמשיך את חייו.

המשך הסיפור הוא שנאש חוזר ללמד באוניברסיטת פרינסטון וזוכה בפרס נובל לכלכלה בשנת 1994. התיאוריות הכלכליות שלו בתחום תורת המשחקים נמצאות בשימוש עד היום.

אז מה הקשר בין נפלאות התבונה ופחד טיסה?

שאלה טובה, אני מודה.

(זוכרים את ההערה החשובה שלי ממקודם, נכון? פחד טיסה אינו מחלת נפש בכלל!)

אוכלוסיית כל אלו שפוחדים מטיסה אינם חולים כלל. הם סובלים מפוביה כלשהי אבל זה לא עושה אף אחד מאלו לחולה, אפילו לא קצת.

מה כן?

פופי הוא פחד ממשי - פחד מוות
פחד הטיסה הוא טעות, ודרך השימוש בתבונה אפשר להבין את זה

פחד הטיסה, שנובע ממקורות שונים, הוא מצב פתיחה נתון, שעבור הסובלים ממנו גורם להם להראות כעובדה. רבים מאלו שסובלים מפחד טיסה בטוחים שכל טיסה שלהם תסתיים במוות נורא. הפחד לובש צורות מאד מוחשיות, וכך גם המתארים שאותם הם מעבירים בראש. אבל במהלך התכנית "לטוס ללא פחד", או השימוש באפליקציית סימפליפליי אנחנו מבינים דרך הראש שפחד זה אינו מבוסס על המציאות.

נפלאות התבונה ובטיחות הטיסה. העובדות ברורות
סטטיסטיקה עקבית של ירידה בתאונות – אין ספק שהטיסה הולכת ונעשית יותר ויותר בטוחה

בתכנית אנחנו לומדים את העובדות, שמראות שטיסה היא בטוחה מאד, מבינים את הדרך בה עולם הטיסה הגיע לסטטיסטיקת התאונות הנמוכה כל כך ויכולים להשתמש בתבונה שלנו כדי להבין שהפחד הזה הוא בעצם יצור דמיוני.

שימוש בתבונה כדי לזהות שהפחד אינו אמיתי זו פעולה אקטיבית שדורשת משמעת. חובה לזכור שוב ושוב שהפחד, ששלט בנו שנים רבות, מבוסס על סיפור שאינו אמיתי, ואפשר בקלות להזים אותו על ידי סטטיסטיקת התאונות והעובדות שאותן אתם לומדים בדבר אמצעי הבטיחות שאין להם אח ורע בשום תחום בחיינו, ושמקובלים בתעופה האזרחית.

בתרגול שנקרא "לעייף את פופי" שבפרק הפודקאסטים שבאפליקציה אני מסביר על תרגיל פשוט שעוזר להסביר למוח שלנו שאנחנו פשוט טועים, תוך כדי עימות הפחד אל מול העובדות. מוזמנים להשתמש בזה. הוראות הגעה לקליפ – בסרטון שבקישור הזה.

רוצים ללמוד עוד?

הורידו את אפליקציית סימפליפליי מהחנויות וצפו בקורס כולו. באמצעות התבונה שלכם והידע שאנחנו מספקים לכם יהיו לכם הכלים לנצח את הפחד.

 

https://bit.ly/3LvLFGE

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *