לטוס כשיש סערה

הפוסט נכתב בינואר 2020 כשבחוץ משתוללת סערה, הצפות במקומות שונים בארץ, אפילו הרוגים יש באותה סערה. אנשים שמתוכננים לטוס מחר שואלים אותי האם זה בטוח לטוס כשיש סערה ובכלל, הפחד קצת מרים ראש.

אז קודם כל נבין מה זה לטוס כשיש סערה

מזג האוויר הוא שותף בכיר בכת תהליך תכנון הטיסה, וביצועה. אנחנו מתייחסים לתחזיות ולדיווחי מזג האוויר בזמן אמת במלוא הרצינות.

כשיש תחזית למזג אוויר סוער אנחנו בוחנים היטב את הנתונים ומחוייבים האם הם מאפשרים טיסה.

אנחנו הטייסים נסכים לטוס כשיש סערה רק כאשר כל הנתונים מראים שתופעות מזג האוויר הן במגבלות המטוס.

אז לפני כל טיסה נבדוק היטב את התחזית, למשל המפה הבאה שמראה את תחזית המערבולות

לטוס כשיש סערה - מפת מערבולות
לטוס כשיש סערה – מפת מערבולות

המפה הזו מראה לנו למשל את תחזית המערבולות בגבהי הטיסה ולאו דווקא בגובה פני הקרקע, נחזור אל זה בהמשך.

כשאנחנו מתכננים טיסה (יש מקצוע ייחודי לתכנון טיסה, הוא נקרא משגר טיסה) אנחנו בוחנים את תחזית מזג האוויר, והפרמטרים המעניינים אותנו הם:

  • ראות: כמה אפשר לראות בגובה פני הקרקע. לטובת המראה ונחיתה אנחנו צריכים מינימום של ראות. מינימום זה תלוי בשלל מרכיבים אבל הוא נע בין 200 ל 400 מטר (סיפרתתי על זה בפוסט על טיסה מתערכת). אם הראות מתחת למינימום – לא טסים.
  • רוח: לכל מטוס יש מגבלות של כמה רוח יכולה לאפשר לו טיסה. הרוח נמדדת במיילים ימיים לשעה, ויש מגבלה לכמה רוח יכולה להיות בגב וכמה בניצב לכיוון מסלול ההמראה והנחיתה. יש גם מגבלה לרוח הכללית, תופעה האופיינית לסופות טורנאדו, הוריקאן וטייפון (פירוט במאמר)
  • עננים: ענני הסערה שנקראים קומולונימבוס (CB בקיצור) מביאים איתם רוחות חזקות, ברד וברקים ולכן אנחנו נמנעים מלטוס בתוכם. לא מבטלים טיסה בגלל עננים כאלו אבל מכיוון שהם די ברורים, פשוט נמנעים מלטוס בתוכם או מתחתם. וכך הם נראים מלמעלה:
ענני סערה - מבט מלמעלה
ענני סערה – מבט מלמעלה

כל התופעות שפירטנו כאן (ועוד כמה, פחות דרמטיות) נלקחות בחשבון בעת תכנון הטיסה.

האם יש קשר בין מה שקורה על פני הקרקע ובגובה השיוט?

לא

אפשר לראות בתרשים המערבולות בגובה כאן למעלה, שאלו שיטוסו מחר, למשל לאיטליה או לצרפת, יחושו מזג אוויר לא יציב בתחילת הטיסה אם יעברו בקטעים האדומים או הצהובים שעל המפה, אולם שאר הטיסה יהיה רגוע לגמרי.

בכלל במטאורולוגיה יש הבחנה ברורה בין מזג האוויר בגובה פני הקרקע למזג האוויר ברום. יש בין אלו השפעות גומלין, אבל הן מורכבות יותר והשורה התחתונה היא שמזג האוויר הסוער שיהיה מחר (אם יהיה) לא ישפיע על שאר הטיסה.

אנחנו יושבים במטוס  ויוצאים לטוס כשיש סערה – פחד!!!

נכון, אני מבין שזה מלחיץ, ולכן אספר לכם מה קורה מאחורי הקלעים של ההצגה הזו.

  • מגדל הפיקוח: כאן יש ריכוז של נתוני מזג האוויר ממקורות שונים כולל דיווחים של מטוסים באוויר. המידע מעובד ומפורסם לכל הטייסים, הם באופן ממוכן והן דרך מערכות הקשר.
  • מרכז השליטה של חברת התעופה:  מרגע שטיסה משוגרת – יש אדם שנמצא במרכז השליטה ותפקידו לעקוב אחרי התקדמותה, להעביר מידע לצוות הטייסים, ההסתכל על תחזיות מזג האוויר ועל כל הנתונים המשפיעים על ביצוע הטיסה.
  • הטייסים: חשוב שתזכרו שגם אנחנו במטוס, ולא ניקח סיכון. אנחנו מודעים למזג האוויר, מכירים היטב מהן המגבלות, בודקים את התחזית ומזג האוויר העכשווי ולעיתים נתעכב לפני ההמראה, או אפילו באוויר כדי לתת לענן סערה לחלוף. לא נטוס לתוך מזג אוויר שלא מתאים

ומה יודעים מהתחזית, למשל מחר?

אנו מקבלים תחזית המתעדכנת בכל 6 שעות (למעט כשיש עדכון מיוחד) ואומרת לנו מה התחזית למזג האוויר בכל שדה תעופה. למשל בתמונה הזו אפשר לראות את התחזית למחר, יום חמישי 9 בינואר 2020:

תחזית מזג אוויר בנתב"ג
תחזית מזג אוויר בנתב"ג https://www.aviationweather.gov/taf

מבולבלים מהמלל במסגרת? בואו נתרגם, אתם יכולים לעקוב אחרי התרגום.

התחזית היא לשדה התעופה בן גוריון הידוע כ LLBG, עודכנה בשעה 17:09 (לפי שעון גריניץ'), אצלנו זה שעתיין יותר, 19:09 מקומי ותקפה מ היום ב 18:00 (20:00 אצלנו) ל 24 שעות.

למחר התחזית צופה לנו מדי פעם (TEMPO) עד 8:00 זמן מקומי רוח דרום-מערבית (מכיוון 230) 20 עד 30 קשרים (תכפילו ב 1.8 כדי להגיע לקמ"ש)

בהסתברות של 40% (PROB40) בין 8:00 ל 14:00 זמן מקומי יתווספו לרוחות האלו סופות ברקים (TS) וגשם (RA) וגם ענני סערה (CB) הראות תרד ל 5000 מטר שזה ממש לא מפריע לשום דבר.

ואז שוב משדי פעם (TEMPO) בין 14:00-20:00 רוח בין 15 ל 25 קשרים וראות של 7000 מטר.

בסך הכל יום גשום, עם קטעים בהם יש רוח די חזקה, אבל ממש לא סופה משמעותית.

כשאני מחפש את תופעות קשות אני מחפש גשם כבד (שמסומן +RA) ובינתיים אין, ורוחות מעל 40 קשרים.

אז מה צפוי למי שטס מחר?

ניחוש – ממש לא נורא, לפחות בתקופת התחזית שהיא כאמור עד מחר בערב…

אם תהיו במטוס בדיוק כשענני CB עוברים מעל השדה, ההמראה תתעכב, 10-20 דקות וטסים.

כן אפשר לצפות למזג אוויר קופצני ב 10-20 הדקות הראשונות של הטיסה, עד הגעה לגובה השיוט.