פופי וסיגל – סיפור על פחד מטיסה עיקש במיוחד

סיגל התגברה על פחד מטיסה של שנים, אחרי שגרם למשפחה חופשות מוזרות ללא אמא. עד שאבא חיים לקח את היוזמה ושכנע אותה להגיע לתכנית לטוס ללא פחד.

אחרי התכנית היא טסה עם כל המשפחה לחופשה בתאילנד, כולל טיסות פנימיות. היה טוב, ובכח האינרציה המשיכה עם חיים לכמה ימים בריביירה הצרפתית, כמה חודשים אחר כך.

חיים, שרצה להמשיך בתנופה, זימן לה הפתעה: טיסה במסוק ליום הולדתה, וגם את ההרפתקאה הזו, וסוף שבוע נוסף בחו״ל, עברה סיגל בכיף.

ואז, קצת יותר משנה אחרי שנפגשנו לראשונה, כתבה לי סיגל שבהחלטה של רגע סגרה לה ולבתה, סוף שבוע בוורשה, ו… היא פוחדת.

מה קרה?

פחד מטיסה, הכירו את פופי

כמו כל פוביה, פחד מטיסה אינו רציונאלי, ובמקרה שלנו הוא ממש מנוגד לעובדות.

העובדות החד-משמעיות הו שטיסה במטוסי נוסעים היא אחת הפעילויות הכי בטוחות שניתן לעשות בכלל, ובודאי בטוחה יותר מכל דרך תחבורה אחרת, כולל הליכה ברגל. 

בתכנית לטוס ללא פחד ודרך האפליקציה סימפליפליי אנחנו לומדים להכיר את העובדות, שיעור התאונות ושיעור ההיפגעויות, אבל חשוב יותר מאלו, אנחנו מבינים איך הגיעה תעשיית התעופה להישגים מרשימים כל כך. זאת, בשילוב עם הבנת התופעות בטיסה וליווי שוטף, מביאים את הרוב המוחלט של משתתפי התכנית לטיסה רגועה יותר, ובמקרים שבהם נותרת חרדת טיסה, היא נשלטת ולא פוגעת בתכניות או באיכות החיים, ועם הזמן פחד הטיסה דועך לגמרי.

אבל הפחד במקורו לא נעלם בן רגע. הוא יצירה של המוח שלנו, או כמו שאני אומר לפעמים ״אזעקת שוא״, ולאורך השנים הוא מקבל חיים משלו. אני אוהב לדמות אותו למין שדון קטן וזדוני שתפס שליטה על חיינו ולא מעוניין לשחרר. פופי (Fear Of FlYing – FOFY).
אותו פופי חוטף מכה כואבת בתכנית, אבל מנסה להתאושש ולקנות לו שוב שליטה על חיינו.

הכירו את פופי השולט בחייכם פחד מטיסה הוא מוחשי וכמעט חי
הכירו את פופי השולט בחייכם (איור ארנון קרמר)

זו אחת הסיבות העיקריות שבגללן אני ממליץ לעשות את התכנית רק לפני טיסה מתוכננת (לא יותר משישה שבועות לפני), וזאת כדי לא לתת לאותו פופי הזדמנות להתאושש.

הניסיונות של פופי לחזור לתמונה הם הסיבה שהתכנית שלי לא מסתיימת, ואני מעודד את המשתתפים להמשיך ולעדכן אותי לפני טיסה ובודאי אם יש נפילה זמנית שכזו, שכאמור צפויה וטבעית בהחלט.

פופי העקשן, פחד מטיסה שאינו מוותר בקלות 

סיגל ורבים אחרים מתמודדים באומץ רב עם חרדה, שהיא לדעתי מהקשים שיש. מי שפוחד ממקקים למשל (פוביה קלאסית, עוד לא שמעתי על תיקן שתקף אדם), לא מרגיש איום פיזי עליו. אפילו אלו שחוששים ממקומות סגורים, חווים תופעות פיזיות, אך ברוב המקרים לא חרדה קיומית. לעומתם, ככל שראיתי במרוצת השנים, רבים מאד מהאנשים שנתקפו על ידי פופי, חשים חרדת מוות, במלוא מובן המילה. הם מתארים מצב של ידיעה מוחשית שהטיסה תסתיים באסון.

פופי הוא פחד מטיסה ממשי - פחד מוות
פופי הוא פחד ממשי – פחד מוות (איור ארנון קרמר)

המחשבות שלהם כוללות לעיתים קרובות תסריט אימים מחריד, שהם מרגישים שעומד להתרגש עליהם בכל רגע. זוהי תחושה נוראית, ולדעתי מהקשות שיש, ולכן השתחררות מוחלטת ממנה לעיתים עשוייה לארוך זמן מה. 

בעוד שהאנשים שנמצאים במצב של פחד טיסה מתמשך, חווים מעגל קסמים הרסני (אנו מרחיבים עליו בסדנא), אלו שבתהליך היציאה מפחד הטיסה בונים, טיסה אחר טיסה, את השחרור המוחלט, לעיתים הדרגתי מעולו של פופי.

אז מה קרה לסיגל?

בעצם לא קרה דבר, בודאי שלא משהו בלתי צפוי. היא חוותה עוד ניסיון של פופי להתאושש מהמכה הקשה שסיגל וחיים היכו בו. 

סיגל, שבתחילה התביישה להתקשר אלי ״מה יחשוב עליי אלון, שנה אחרי התכנית ושוב פוחדת…״, אזרה אומץ ויצרה קשר, יומיים לפני הטיסה ושיתפה אותי בחששותיה. בתבונה רבה הסתירה סיגל את הפחד שלה מהבת הצעירה, כי חרדה מידבקת באופן משמעותי.

יום לאחר מכן שוחחנו בטלפון וסיפרתי לה את כל מה שכתבתי כאן, וסיגל טסה עם בתה לוורשה.

אחרי הנחיתה כתבה לי סיגל:

מה שכתבה לי סיגל אחרי שהביסה את פופי שוב
מה שכתבה לי סיגל אחרי שהביסה את פופי שוב

מה אפשר ללמוד מכל זה?

אני בטוח שמומחים בתחום מדעי ההתנהגות ימצאו הסבר מלומד יותר, אבל מנסיוני למדתי שפחד הטיסה יכול להיות תופעה מתעתעת. לעיתים נדמה לנו שנעלם, ובאופן לא צפוי פופי יכול לתקוף שוב.

הוא מאד ערמומי אותו פופי, ויחפש איך להתגנב אליכם כשאתם לא מוכנים. ה"טריגר" יכול להיות אירוע בבית, ריב עם בן או בת הזוג, תאונת מטוס שהגיעה לכותרות (וביננו, זה כל כך נדיר שכאשר דבר כזה קורה כולם יודעים), או ללא שום סיבה נראית לעין.

רק אל תילחצו מהופעתו המחודשת של פופי בזירה – לגמרי לא חזרנו לאחרו! זהו כבר קרב מאסף, פופי הפסיד במלחמה על השליטה בכם.

זה פשוט נכון – הבשורות הטובות הן שאם הצלחתם להתגבר עליו פעם אחת, תוכלו לנצח אותו גם אם ינסה שוב, ואפילו בקלות רבה יותר.

אז מה עושים?

  • עברו על כל הקורס דרך האפליקציה – עזו זאת בתשומת לב רבה. לא תוך כדי נהיגה, לא תוך כדי בישול – בריכוז רב, ולפי הסדר.
  • ודאו שאתם מבינים כל דבר, ואם יש בעיה – התייהצו. אפשר גם לעשות צ'אט עם טייס דרך האפליקציה כדי לברר שאלות מטרידות.
  • ולבסוף – סמנו לכם את הקטעים שגורמים לכם להרגיש טוב – וחזרו אליהם במהלך הטיסה

המתמידים יכניעו את פחד הטיסה כליל.

בתכנית לטוס ללא פחד תקבלו סיוע עד הניצחון, ועם סימפליפליי צוכלו להמשיך ולחזור עליו גם אחרי סיום הקורס.