המראה – כמה דברים שאולי לא ידעתם

המראה היא קטע קריטי של הטיסה!

האם אמרו לכם את זה פעם כשדיברתם על טיסה? צדקו!

אתם יושבים במטוס המאיץ על מסלול המראה. אין לכם דרך לראות מה קורה במסלול הטיסה שלפניכם, האם הוא הולך להיגמר? רעש, קצת דפיקות ורעידות… מתי ממריאים כבר?
וכשאנחנו באוויר, פתאום רעש המנועים נחלש, אולי לא מטפסים יותר, אולי בכלל אנחנו מנמיכים?

המראה היא בהחלט אחד מהקטעים החשובים והקריטים של הטיסה. אם אתם או מכרים שלכם סובלים מפחד טיסה, כל התופעות הכרוכות בהמראה, בתוספת לחוסר הידע, עלולות לגרום לחרדה גדולה.

יש לציין שחלקו של חלק ההמראה בתאונות הוא קטן יחסית – כ 5% (על פי 11 השנים 2007-2017).

בכלל – למה הכוונה כשאומרים שלב קריטי בטיסה?

רוב זמן הטיסה, המטוס משייט בגובה רב, רחוק ממכשולים, מעל לרוב סוגי העננים, במהירות, כיוון וגובה קבועים. זה נכון שגם בשלב זה הטייסים ממשיכים לשמור על המטוס, וגורמים נוספים רבים על הקרקע דואגים להתנהלותה הבטוחה של הטיסה, אבל בהמראה הדברים שונים.

בהמראה המטוס כבד, כי עדיין לא שרף דלק, איטי, ונמוך. הוא צריך להשקיע אנרגיה גבוהה כדי להאיץ וגם להגיע לגובה.
בסביבת שדה התעופה עשויים להיות הרים, בתים ועוד מכשולים, וכן תופעות מזג אוויר שונות. לכן ההמראה נחשבת חלק מורכב, המחייב תשומת לב מירבית של צוות המטוס, ולעיתים גם תגובה מהירה.
מסלול המראה, כאן זה מתחיל
מסלול המראה בפניה הבאה שמאלה, כאן זה מתחיל

כמה דברים שמעניין לדעת על המראה של מטוס נוסעים

  1. ההמראה היא החלק היחיד של הטיסה שאינו יכול להתבצע על ידי הטייס האוטומטי. הטכנולוגיה דווקא מאפשרת את זה, אבל בהיותה של ההמראה קטע קריטי, החליטו להשאיר את כל השליטה בה בידי הטייסים. זה בניגוד לנחיתה, שאותה אפשר לעשות באופן אוטומטי ברוב המטוסים הגדולים, כפי שציינתי במאמר על הנמכה ונחיתה של מטוס.
  2. המראה של מטוס נוסעים כבד אורכת כמעט תמיד בין 40 ל-55 שניות. זה נראה הרבה, אבל זה כך.
  3. בכל שלב של ההמראה אפשר לתת מענה לתקלה חמורה, אפילו כביית מנוע. בשלבים הראשונים של ריצת ההמראה אפשר עדיין לעצור, וכאשר נמצאים במהירות גבוהה (מעבר ל"מהירות ההחלטה" הנקראת V1), המטוס יכול להמשיך את הריצה, להתנתק מהקרקע ולטפס, גם במנוע אחד. זה נכון, למטוס יש לפחות כפליים כח ממה שהוא צריך.
  4. כדקה אחרי ההמראה נחוש או נשמע ירידה של כח המנועים.  זוכרים שאמרנו שיש למטוס יותר מכפליים כח ממה שהוא צריך? אז זה הזמן להפחית כח, לשמירה על איכות הסביבה (רעש) ולאמץ פחות את המנועים. פשוט לא צריך כל כך הרבה דחף.


ידע הוא כח, וככל שיודעים יותר, פוחדים פחות.
הצטרפו אלינו, ותוכלו להתגבר על פחד טיסה!