ידידי שמר ארזי סבל בעצמו הפרעת קשב בילדותו וסיפורו המרתק, שיצא כספר מאד חשוב, שווה דיון בפני עצמו, אבל הקשר בין הפרעת קשב והתמודדות עם סיטואציית הטיסה בכלל ופחד הטיסה בפרט, נראו לנו כנושא מעניין ומועיל לדון בו.
על פחד טיסה אצל ילדים כתבתי מאמר נפרד, אבל כאמור, זהו אינו תחום ההתמחות שלי, ושמחתי ששמר הסכים לחלוק מנסיונו הרב.
וכך התכנסנו בוקר אחד והתחלנו לדבר מול המצלמה.
התוצאה לטעמי מרתקת.
מפגש ראשון: הפרעת קשב כמגביר פחד טיסה
סביבת הטיסה לא פשוטה לרבים, אבל היא מציבה אתגרים מיוחדים בפני כל המתמודדים עם הפרעת קשב. אצל ילדים ובני נוער הסוגיה אפילו קשה יותר.
הבעיה של חוסר שליטה בסביבה היא אחת מהבעיות המובילות לחרדת טיסה באוכלוסייה בכלל, אבל אצל המתמודדים עם הפרעת קשב – התוצאה קשה יותר.
מפגש שני
הפעם עסקנו במאפיינים של התופעה.
קודם כל הגדרנו שלא כל התנהגות חריגה ביחס לטיסה היא חרדת טיסה. ילדים עם הפרעת קשב מתקשים במטוס גם ללא חרדה "פורמלית", שכן הסביבה קשה, מעגלי התמיכה הרגילים לא יכולים לעזור והתוצאה לא פשוטה
מפגש שלישי
למרות הפתיחה הפרובוקטיבית של שמר, המשכנו בשיחה וכאן התחלנו כבר לדבר על "מה" ועל "איך".
אחד מהכלים הבסיסיים להתמודדות עם חרדת טיסה הוא הידע. האפשרות להעביר ידע למי שמאותגר על ידי הפרעת קשב היא מוגבלת.
שמר נתן לי כמה דגשים מאד חשובים:
- להבין איך הבעיה נראית בעיני הילד. הוא לא רואה את כל התמונה שאני רואה ("איפה כאן המנועים?")
- מסר אחד בכל פעם
- להמחיש ולהדגים ככל האפשר
- עומק ההסבר צריך להיות מותאם ליכולת הילד להקשיב ולהכיל
מפגש רביעי – הבקעת חומת ההתנגדות: תכנון טיסה
ילדים עם הפרעת קשב ועם פחד טיסה, בדיוק כמו שאר האוכלוסיה, מגיבים בשלושה מתארים אפייניים:
- טסים אבל עם חרדות וסבל רב
- נמנעים ככל הניתן מטיסה
- לא טסים בכלל
בשיחה הזו דנו באמצעים להביא את הילד למצב שבו הוא מסכים לטוס.
מפגש חמישי – איך שורדים טיסה?
עלינו לטיסה, והסיוט רק מתחיל.
איך מתארגנים לזה?
שמר אומר שמתחילים בתכנון, והתכנית מביטה לפחות על כמה ימים לפני היציאה לטיסה.
הסרטון מתמקד ב 5 המלצות שעשויות להפוך את הטיסה עם ילדכם ל… סבירה לפחות…
המפגש השישי
פתחנו בהערת אגב – הורה וילד ששניהם מאותגרים בהפרעת קשב וגם בפחד טיסה (שאגב הוא תופעה מדבקת מאד) – אפשר למנף את השותפות הזו.
ממשיכים לשוחח על רעיונות לשיפור חוויית הטיסה, חגורות בטיחות, תנועה במטוס, ובסוף – אפשרות לשימוש בסימולטור כדי להתכונן לטיסה.