מטוס מתרסק. איך אפשר לטוס אחרי שזה קרה?

מאת אלון פרג

לאחר כל תאונת תעופה או אירוע טרגי של מטוס מתרסק, הצוות של SimpliFly מוצף בשאלות וקריאות לעזרה. אנו מבינים כיצד הפחד מטיסות רק מועצם על ידי חדשות נוראיות שכאלה.

זו תמיד טרגדיה כשחיים אובדים, ובודאי כשמדובר על 132 בני אדם שהיו על סיפון טיסת צ'יינה איסטרן איירליינס שהתרסקה ביום שני, 21 במרץ. מספר זה כלל נוסעים רבים וכמובן, נשות ואנשי צוות אוויר שבחרו בתעופה כמקצוע ודרך חיים. אנו חשים צער עמוק יחד עם כל המשפחות שליבן כואב כעת ושחייהם ישתנו לנצח בעקבות ההתרסקות המצערת הזו.

אז מה עושים?

גם ללא קשר אישי לאירוע המסוים הזה, יהיו רבים שעבורם יהיה קשה יותר לטוס לאחר ששמעו חדשות מטרידות כאלה. עבור אותם נוסעים לעתיד, אנו מציעים שש תובנות:

  1. אנחנו עדיין לא יודעים מה קרה. נכון למועד כתיבת שורות אלה, טרם פורסם מידע רשמי בנוגע למה שגרם לתאונה. זה יהיה חסר ערך (ולמען האמת פזיז) לעסוק בהעלאת הנחות או תיאוריות חסרות בסיס. אנחנו כן יודעים שהסיבה תיחשף ככל הנראה, ושכל הלקחים שניתן ללמוד מהתאונה הזו יתפרסמו וייושמו. זה חשוב ביותר שאנחנו כציבור נחכה לשמוע ממומחי צוות החקירה בשטח את המסקנות, אחרי שהם למדו את אתר ההתרסקות ואספו את הנתונים שגרמו לתאונה.
  2. בואו נצרוך את החדשות בחוכמה. התקשורת מטבעה מקפידה על אמות מידה עיתונאיות מסוימות, אבל ידוע גם שרמה של סנסציוניות בסיפורים מניעה את קהל הקוראים ואת קהל הצופים. זה ממש לא נחוץ לקרוא כל פרסום או להקשיב לניחושים ולהנחות של אורחים ומארחים, ובוודאי אין צורך לצפות בקטעים אימה או תמונות מטרידות שוב ושוב. כתבתי מאמר מיוחד על פרסומים לא אחראיים בתקשורת – ממליץ לקרוא אותו כאן.
  3. היוצא מהכלל הוא זה שמוכיח את הכלל. זכרו – אירוע זה פורסם בהרחבה בעיקר בגלל שתאונות של מטוסי חברות תעופה מסחריות הן נדירות להפליא. אם מטוסים היו מתרסקים כל יום, זה לא היה נחשב לחדשות כלל. אז דווקא ההד הגדול שתאונה כזו גורמת בכל העולם, ממחיש עוד יותר שזהו אירוע מאוד חריג. הטיסה כל כך בטוחה שתאונה אחת תשלוט במחזורי חדשות ברחבי העולם.
  4. מטוסים לא סתם נופלים מהשמיים. בֶּאֱמֶת! אם המצב היה כל כך מסוכן, אני מבטיח לכם שהיו הרבה פחות אנשי צוות אוויר שהיו מוכנים לקחת על עצמם עבודה כזו. כאמור, אנחנו עדיין לא יודעים מה בדיוק גרם לתאונה הטרגית הזו, אבל חשוב לזכור: מטוס מסחרי בנוי כך שנקודת כשל בודדת לא תגרום לתאונה. מה שקרה כאן היה כנראה שילוב של מספר גורמים.
  5. נסו להימנע מסרטי תיעוד של תאונות אוויר או דיווחים מעמיקים. צריכת מדיה כזו לא עוזרת למי שכבר מרגיש אי נוחות בטיסה. פרסמתי מאמר מפורט על הנושא, קישור כאן אבל אם אתן בוחרים לצפות באלו, אני מציע לשים לב לפרטים הבאים:
    • סרטים תיעודיים אלו מראים שכל תאונה נגרמת מסדרה של אירועים ולא נגרמת מבעיה אחת.
    • אין תאונות חוזרות. כל תאונה נחקרת במלואה, ותוצאותיה הופכות לתקנות בינלאומיות מחייבות שימנעו תאונה כזו לחזור על עצמה.
    • התוכניות מציגות לכם רק את הטיסות המעטות ויוצאות הדופן שהשתבשו מתוך מיליונים רבים שטסו בשלום.

לאחר התאונה הסינית התבקשתי לחוות את דעתי בראיון בטלוויזיה. הכתבה כולה נראית לי מאוזנת, אבל כוללת סרטון של ההתרסקות – כדאי לשקול אם לצפות בכתבה או רק להקשיב לתוכן (זה לגמרי מספיק). בסוף הראיון איתי (קטע שלא נכנס לכתבה) אני פונה לצופים ומסביר שכדאי להמשיך ולטוס. את זה תוכלו לקרוא בהמשך.

כדאי לטוס

בקיצור, אל תאפשרו לטרגדיה המצערת הזו למנוע מכם לטוס. אנחנו לא נמנעים מלנהוג או לנסוע במכוניות למרות שתאונות דרכים נפוצות יותר מתאונות טיסה באופן משמעותי. לכן, אירוע נדיר ביותר לא אמור למנוע מכם ליהנות מכל היתרונות של טיסה: להיות עם מי שאנחנו אוהבים, לחקור מקומות חדשים, להתחבר עם עמיתים ולקוחות ולהגיע למקומות קסומים.

שאלו שאלות, למדו על הבטיחות בתעופה והשתמש באפליקציית SimpliFly שאותה אתם יכולים לקבל למכשיר הנייד שלכם כדי לדעת את העובדות.

אפשר גם לעשות שיחת טקסט (צ'אט) עם טייס ולקבל את התשובות לשאלות המציקות לפני הטיסה הבאה שלכם ואפילו במהלך הטיסה.

https://bit.ly/3wAbC3M