לטוס בלי להתנגש

30 בינואר 2018 – כמעט התנגשות בין שני מטוסים

האם אתם זוכרים מתי בפעם האחרונה דיווחו בכל הרשתות שאוטובוס כמעט התנגש במכונית? איך אפשר לטוס בלי להתנגש ?

זה לא קרה. גם כשכבר יש התנגשות כזו בין כלי רכב יבשתיים, אילו לצערנו הרב לא חדשות.

אז למה מדווחים בהרחבה (למשל בקישור הזה) כששני מטוסים לא מתנגשים? ולמה החוקר הראשי של משרד התחבורה חוקר את האירוע שכאמור לא הגיע לכלל תאונה? (עוד הרחבה על ה"כמעט התנגשות" בסוף המאמר)

בכל רגע נתון יש באוויר אלפים רבים של מטוסים, המצליחים לטוס בלי להתנגש – איך זה קורה?

כפי שכבר כתבתי בעבר, תפישת הבטיחות של התעופה המסחרים בנויה על העיקרון של אפס תאונות. נכון שיש לעיתים נדירות תאונות, אבל ככלל, כל תהליכי העבודה בתעופה מתוכננים לכך שרמת הבטיחות תהיה מוחלטת, ואחת המשימות העיקריות בתפישה זו היא להבטיח שמטוסים יוכלו לטוס בלי להתנגש בינהם.
הבעיה היא שמטוסים טסים במהירויות גבוהות מאד, שאינן מאפשרות הסתמכות על החושים האנושיים כדי להתחמק מתאונה ולכן סכנת התאונות קיימת, ואף גבתה קרבנות בעבר.

איך אפשר לטוס בלי להתנגש ...?מבט בתמונת השמים מראה תמונה מבהילה, צפיפות מטוסים מדהימה
מבט בתמונת השמים מראה תמונה מבהילה, צפיפות מטוסים מדהימה

מתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת החלו בגיבוש פתרונות מסוגים שונים כדי להתמודד עם סכנת התאונות.

הפתרון הוא משולב, וכלל נתיבים באוויר, מכשירי בקרה (מכ"מ) משוכללים ומערכות קשר כדי לאפשר לבקרי האוויר להנחות את המטוסים ולהימנע מהתנגשות.

המטוסים טסים בנתיבים המוגדרים באופן תלת מימדי, מעין "צינורות" בשמים. לכל מטוס מוגדר גובה טיסה קשיח ואותו הוא שומר עד שבקר הטיסה מאשר לו לשנות גובה זה. המרווח המזערי בין מטוסים הוא 1000 רגל, כ 300 מטר. מכשירי המטוסים של היום מאפשרים שמירה מדוייקת מאד על גובה זה.

אלא שבחיים כמו בחיים. יש קיצורי דרך, יש תקלות, יש צורך להנמיך דרך גבהים שבהם יש מטוסים אחרים. בדרך כלל הדברים נפתרים מוקדם, הן על ידי תכנון של פקח הטיסה, הן על ידי מערכות בקרה משוכללות המתריעות מוקדם על התקרבות מסוכנת. אבל מה קורה כשיש כשל, המתחיל מטעות של גורם אחד ולא נעצר על ידי גורמים אחרים?

בעבר היו אכן כמה תאונות. בדרך כלל אפשר היה לטוס בלי להתנגש, אבל לפעמים… לא.

לטוס בלי להתנגש – הטכנולוגיה

פריצת דרך משמעותית הושגה לקראת סוף המאה הקודמת, כשהגיע לזירה מכשיר TCAS, שהוא קיצור של traffic collision avoidance system או traffic alert and collision avoidance system

המכשיר המורכב על כל מטוס שטס בנתיבי האוויר מאפשר לטייס תמונה עצמאית של מטוסים סביבתו.

בהתקרבות בין מטוסים הטייס מקבל התרעות הולכות ומחמירות עד להוראות "הנמך" או "טפס" שמאפשרות התחמקות מתאונה.

מכיוון שכל המטוסים במרחב מצויידים באותה מערכת, והמערכות מתקשרות זו עם זו, הרי שכאשר מזוהה התקרבות כזו, המערכות המעורבות בהתקרבות מתקשרות בינהן, וההנחיות לטייסים משודרות בהתאם: האחד מקבל הוראות להנמיך, והאחר – לטפס.

אמינותה של המערכת מדהימה, לא פחות!

כדי לטוס בלי להתנגש צריך את מערכת ?TCAS
מסך TCAS אפייני. המטוס שלנו בצהוב נמצא בקירבה למטוס שמסמן כאן באדום ומטפס לגובה הטיסה שלנו

מדובר במערכת שבנויה על טכנולוגיה לא מורכבת מדי, מציגה תמונה והתרעות באמינות גבוהה מאד וכמעט לא גורמת להתרעות שוא.

מאמינים למערכת? זה החוק!

תאונה מפורסמת שארעה בשנת 2002, שבה התנגשו שני מטוסים באוויר, כתוצאה מטעות של הבקר האווירי, הייתה נקודת מפנה מכיוון שצוות של אחד המטוסים העדיף לסמוך על הוראות בקר הטיסה ולא על הוראות המערכת, שהיו מדוייקות. בעקבות התאונה הזו הוגדר באופן גורף וכלל עולמי שהוראות מערכת TCAS גוברות על כל הוראה אחרת, ובהתאם ירד מספר ההתנגשויות האוויריות לאפס (או קרוב מאד לכך).

כך זה נראה ונשמע בסימולטור כשמצייתים למערכת:

מערכת TCAS מהווה נדבך נוסף, רב עוצמה ואפקטיבי בהפיכת התעופה האזרחית לאמצעי התחבורה הבטוח ביותר. המערכת כיום משמשת כסנסור חכם עבור הטייס, ומאפשרת לו לטוס בלי להתנגש במטוסים אחרים, אולם בעתיד תוכל להיות חלק ממערכת אוטונומית שתטיס מטוסים בביטחה ללא התערבות טייס. ועל החזון הזה – במאמר אחר.

אז מה בכל זאת קרה בינואר 2018 מול חופי תל אביב?

בעת כתיבת שורות אלו, יום אחרי האירוע, החוקר הראשי של משרד התחבורה פתח בחקירה ולכן אין בידי מידע מוסמך. אבל ממה שהתפרסם אפשר להסיק את הדברים הבאים:

  • מטוס של האו"מ ממריא משדה דב שבתל אביב לכיוון דרום ובו בזמן מטוס של פדקס מגיע לנחיתה בנתב"ג ואמור לעבור מעל שדה דב ומעט מדרום לו.
  • טייסי מטוס האו"מ טועים בהבנת הוראות הפקחים ומטפסים לגובה שהוא מעל המותר להם.
  • מכאן אני משער שגם מערכת ה TCAS שבמטוס הפדקס וגם מערכת ההתרעה של פקחי הטיסה מזהות את ההתקרבות ומשדרות הוראות תיקון, אשר מתבצעות.
  • המטוסים חולפים במרחק בטוח זה מזה (בטח כמה מאות מטרים, אין לי נתון) זהו…

    איך מטוסים לא מתנגשים? ככה. הרחבת שולי הבטיחות גורמת לכל אירוע להיות מטופל כתאונה
    כמעט התנגשות בין שני מטוסים (מתוך YNET)

אז בעצם לא היה כלום… ? די נכון.

אצל מי מאיתנו מותקנת ברכב מערכת להתרעה נגד התנגשות כמו אייואקס או מוביל-איי? תארו לעצמכם שבכל פעם שהיא מצפצפת יגיע אליכם שוטר ויפתח בחקירת תאונה. זה בעצם, בתמצית אחד מהיסודות העיקריים של התעופה האזרחית: הגדלה משמעותית של שולי הבטיחות (מה שהיינו קוראים בצבא "מקדם היסטריה") וכל צפצוף כזה מקבל טיפול כאילו הייתה כאן תאונה.