פחד טיסה – מי מוטרד מרעש המנועים?

אלו שמתמודדים עם פחד טיסה עלולים גם להחרד מרעש שמנוע. חלק גדול מהרעש מגיע מהמניפה, ואת זה שומעים טוב מקדמת המטוסבתא הנוסעים של המטוס אפשר לשמוע את רעש מנועי הסילון. הרעש משתנה ממטוס למטוס, ובאותו המטוס הוא משתנה באופן משמעותי בשלבי הטיסה השונים. לעיתים אפילו נשמע למי שמתמודד עם פחד טיסה ש… אופס – כבו לנו המנועים?

מאמר זה יבהיר את הסוגיה ויעזור למי שמתמודד עם פחד טיסה לעבור את הטיסה בשלום.

[ראו גם את התכנית לטוס פחד טיסה בוובינר]

הקדמה

מנועי הסילון של המטוסים המודרניים הם מכונות משוכללות מאד. כל מנוע כזה נשלט על ידי מחשב, ולפחות עוד מחשב גיבוי עומד הכן להתערב במקרה שהמחשב הראשי לא מתפקד היטב. המנועים מייצרים דחף עצום, הרבה מעבר לנדרש בכל שלבי הטיסה. להזכירכם, כחלק מתפישת היתירות של התעופה, המטוס צריך להמשיך לטוס בבטחה גם אחרי תקלה באחד ממנועיו בכל שלב. לכן הכח שיש במטוס דו-מנועי (ורוב המטוסים כיום הם כאלו) בתפעול רגיל הוא לפחות פי שתיים מהנדרש.
אמינותם של מנועי המטוסים כיום היא מדהימה. בתהליך התכנון והבחינה של המנועים הם נבדקים לעמידה בפגעים שונים, כגון ציפורים, קרח, מים, אבק, חוסר שמן ועוד.
פרמטר נוסף, שנכנס בהדרגה לעולם הטיסה הוא רעש המנועים; במקומות רבים בעולם קיימות הגבלות, עד כדי איסור, לטוס עם מנועים רועשים, ולכן המנועים המודרניים כולם הם בעלי רמת רעש נמוכה מאד.

 

פחד טיסה ממה שאנחנו שומעים מתוך תא הנוסעים

תא הנוסעים שלנו מבודד אקוסטית, ורק חלק קטן מרעש המנועים חודר פנימה. הרעש שאנו שומעים, תלוי מאד בכמה גורמים:
מיקומנו במטוס, לפני או אחרי המנועים. כאשר אנחנו נמצאים מאחורי המנועים נשמע רעש שמורכב יותר מרעש הפליטה של המנוע, ובכלל, עוצמת הרעש מעט גבוהה יותר. התדר שבו נשמע את הרעש גם הוא גבוה יותר עקב אפקט הדופלר, אבל זהו שוני קטן ולא בטוח שנרגיש בו. בקידמת המטוס נשמע פחות רעש והוא יהיה בעל צליל יותר מתכתי ונמוך יותר (דופלר).

פחד טיסה למיקום הישיבה שלנו יש השפעה על הרעש שנשמע: מבט ממחלקת עסקיםעוצמת המנועים: בזמן ההמראה המטוס צריך להאיץ ולטפס ובזמן זה הוא במשקל הגבוה ביותר שיהיה במהלך הטיסה. בהמשך הטיסה חלק מהדלק יישרף והמטוס יהיה קל יותר. על כן עוצמת הפעולה של המנועים בהמראה היא הגבוהה ביותר בטיסה. הרעש יהיה בהתאם.
עוצמת המנועים משתנה במהלך הטיסה מספר פעמים. כדקה אחרי הניתוק מהקרקע נוכל לשמוע ירידה קלה בעוצמה כאשר המנועים עוברים לכוח טיפוס שהוא נמוך מכוח ההמראה. הפחתת כוח זו נובעת בעיקר משיקולי רעש, וגם כדי לשמור על אורך חיי המנוע. כאמור כאשר כל מנועי המטוס פועלים יש לו עודף כוח רב מאד ולכן אין בעיה להקטין את עוצמת המנועים.
לעיתים בזמן הנסיקה, ועד הגעה לגובה השיוט יידרשו הטייסים להפסיק את הטיפוס עקב צרכי תעבורה. אז נחוש בשינוי זווית המטוס ובהתאם גם רעש המנועים ייחלש. גם במהלך השיוט יהיו קטעים כאלו.

גם בעת טיסה במזג אוויר לא יציב יתכן שינוי ברעש המנועים מסיבות שונות, כל הסיבות לכך הן אמצעים שונים של הטייסים למצוא שכבת אוויר נוחה יותר.

לקראת הנחיתה המטוס עובר למצב של גלישה. במצב זה כוח המנועים מופחת למינימום (כמו הורדת הרגל מדוושת המנוע במכונית), ולמרות שמנועים עובדים הם כמעט לא מספקים כח והמטוס דואה עד לקראת הנחיתה.
במצב זה שעשוי לארוך כחצי שעה, כמעט לא נשמע את המנועים, ולמרות שלא נשמע אותם – הם שם ופועלים.

סיכום

המנועים המותקנים במטוסי הנוסעים המודרניים הם מכונות מופלאות, שתוכננו, נבנו, נבדקו ומתוחזקים באופן קפדני ומחמיר.
אנחנו בתא הנוסעים שומעים חלק קטן של רעש המנועים, בחוץ זה יותר רועש. שינויים ברעש זה הם חלק בלתי נפרד מהתקדמותה הרגילה של הטיסה.למי שמתמודד עם פחד טיסה - מנוע של מטוס נוסעים - מכונה מופלאה

יש בכלל אנשים שאוהבים את הרעש הזה והוא מרגיע אותם… בלינק הזה אפשר לשמוע רעש מנועים ולהחליט אם זה מתאים לכם
טיסה נעימה ובטוחה, ללא פחד