הכנפיים מתנדנדות – האם זה מסוכן?

כל מי שטס אי פעם במטוס נוסעים וישב ליד החלון זכה לראות את קצות כנפי המטוס מתנדנדות. התופעה הזו גוברת אם חווים טיסה במזג אוויר לא יציב (או כיסי אוויר כפי שנקראים לפעמים).

האם זה מסוכן? האם כנפי המטוס עלולות להשבר?

לא ולא.

כחלק מהתפישה שמכתיבה את כל מערכת החיים בתעופה האזרחית, בה אין מקום לתאונה, מתוכננים המטוסים בסטנדרט שאין כמוהו לבטיחות. ניתן לתמצת את זה כ"אין שום נקודת כשל יחידה" או בקיצור – פרנואיד קבע את הכללים…

בובינר על פחד טיסה  אנחנו מרחיבים בכל ההיבטים של תפישה זו, וכשתסיימו את הסדנא תבינו לעומק למה להיכנס למטוס זו פעולה בטוחה מאד, יחסית לרוב הפעילויות שאנחנו עושים ביום-יום.

במאמר קודם הסברתי על טיסה באוויר לא יציב (המאמר "על כיסים באוויר, מערבולות ומה שבינהם") והעיקר – המטוס בנוי לעמוד בכל הטלטלות האלו. אחד המרכיבים החשובים ביותר ביכולתו של מטוס לעמוד בקפיצות האלו הוא הכנפיים.

כנפי המטוס מתוכננות במיוחד להיות גמישות, כדי שתהיינה חזקות (חוזק מאפשר לכנף להיות גמישה) והגמישות שלהן גם גורמת להן לתפקד כבולמי זעזועים. כמו במכונית, בה יש קפיצים ומשככים, כך כנפי המטוס המתנדנדות גורמות לכך שחלק מהטלטולים לא יגיעו אלינו.

הגמישות של כנף מתבטאת בכך שבקצה שלה היא יכולה לעלות או לרדת בטיסה כמה מטרים וכל זאת בלי שמבנה הכנף יפגע כלל.

קצה הכנף של מטוס בואינג 787 יכול לנוע מעלה ומטה לא מעט מטרים
גמישות כנפי המטוס – בואינג 787

אבל איך כנפי המטוס לא נשברות?

בעת תכנון הכנפים מחשבים המהנדסים את העומסים המקסימלים שהמטוס עלול לעמוד בהם, ואז בונים את הכנף לחוזק של 30 אחוז יותר מהמצב הכי קשה.
אבל לא די בזה: בבית החרושת בונים דגם של הכנף ובוחנים אותו לעומס. במהלך הבחינה מעמיסים את הדגם עד שמתחילים להיווצר סדקים במבנה הכנף. אם הסדקים מתחילים להופיע לפני 150 אחוז מהעומס שלפיו נבנתה הכנף (שהוא בעצמו 30 אחוז יותר ממה שאפשרי להגיע אליו) אז הכנף נפסלת ומתוכננת מחדש.

כנפי המטוס מחושבות ונבדקות לעומסים גדולים בהרבה מכל מה שהמטוס יכול להגיע אליו. הכנפיים למשמשות גם כמשככי זעזועים לשיפור הנוחות בטיסה
ניסוי חוזק של כנפי המטוס 787

ניסוי נוסף שהכנף עוברת הוא ניסוי עייפות החומר. הכנפיים נבחנות לא רק לחוזק אלא גם לעמידה בנדנודים רבים, (התעייפות החומר נגרמת מעומס מחזורי) לאורך זמן. הכנף מתוכננת כך שלא משנה כמה פעמים היא תתנדנד, לא ייגרם כל נזק למבנה. אבל התכנון לא מספיק ואותו דגם של כנף נרתם למתקן שמטלטל אותו מספר מדהים של פעמים, שהוא הרבה יותר מאורך החיים המקסימלי הצפוי למטוס.

ניסוי כזה אפשר לראות בסרטון:

לא לדאוג, את "העינוי"הזה עוברת כנף שלא תורכב על מטוס. היא משמשת רק לבחינה של התכנון.

ומה קורה אם בכל זאת, חלק של כנפי המטוס ניסדק?

הכנף בנויה ממבנה מסובך. אין בעצם איזה אף חלק בודד שיכול להשבר ולהשאיר אותנו ללא כנף. בבדיקות שקורות מדי זמן מוקצב, יש בחינה מדוקדקת של הכנפים וכל שינוי במצבן מטופל.

עדיין חוששים? רוצים לדעת עוד?

התקשרו 054-4944883 או מלאו את השאלון בקישור הזה ונתאם שיחה, ללא התחייבות

המאמר נכתב כתשובה לשאלתו של ירמי. אם יש לכם שאלות, שלחו לי אותן בקישור הזה