מאין מגיע האוויר לנשימה במטוס?

אחת מאלו שהשתתפו בתכנית לטוס ללא פחד אמרה שאחד הגורמים לה לחרדה מטיסה הוא החשש ממצב שבו האוויר לנשימה במטוס ייגמר. במיוחד היא פתחה פחד טיסה כאשר המטוס התעכב לפני המראה, כי חששה שבזמן הזה הם נושמים את החמצן שיהיה דרוש לנוסעים בהמשך הטיסה.

זו דוגמה אחת מני רבות שמסבירה למה ידע הוא כח. אחרי הסבר של עשר דקות היא הבינה שחשש זה אינו מבוסס על המציאות.

אז עבור כל אלו שיש להם פחד מטיסה כמו המשתתפת ההיא, או אלו שסרטון הבטיחות מבהיל אותם, הבה נפרט על לחץ האוויר במטוס, החמצן שאנו נושמים, וגם – מה קורה כשיש שיבושים.

קצת תיאוריה על האוויר לנשימה 

הרכב האוויר באטמוספירה הוא קבוע. בכל יחידת נפח של אוויר יש כ 20% חמצן, ויתר האוויר, ברובו הגדול מורכב מחנקן.

אנו זקוקים לנשום חמצן, ובכל נשימה זקוקים לכמות חמצן נתונה. חוסר בחמצן גורם לתופעה הנקראת היפוקסיה, וכתלות בחומרת המצוקה הנגרמת מחוסר החמצן, נאבד את ההכרה במהירות, ואם לא נקבל חמצן, נמות.

חוק פיזיקאלי קובע שלמרות שאחוז החמצן נשאר קבוע בכל שכבות האטמוספירה, הרי שכמות החמצן בכל יחידת נפח יורדת כאשר לחץ האוויר יורד. עם העלייה בגובה, לחץ האוויר יורד. בהרים גבוהים ידוע שהאוויר דליל, ובגבהים גבוהים במיוחד, כגון אלו שבהם טסים מטוסי נוסעים, האוויר דליל ברמה שאינה מספיקה לאדם להתקיים.

מערכת הדיחוס במטוסים

כדי לקיים את הנוסעים, גוף המטוס נדחס על ידי אוויר מבחוץ, שעבר דחיסה במנועי המטוס, וכך נשמר לחץ מתאים שמאפשר נשימה חופשית במטוס.

כדי שהמטוס לא יידחס עד אינסוף, שסתום מיוחד הנמצא בזנב המטוס משחרר את האוויר באופן מבוקר ושומר על הלחץ הרצוי.

אל פחד! האוויר לנשימה (הכחול) נכנס למטוס, נדחס ומחומם (אדום), עובר בתא הנוסעים ובתאי המטען ומשוחרר החוצה מאחורי המטוס
האוויר (הכחול) נכנס למטוס, נדחס ומחומם (אדום), עובר בתא הנוסעים ובתאי המטען ומשוחרר החוצה מאחורי המטוס

אם כך ניתן להבין שהאוויר במטוס הוא פשוט אוויר חיצוני. הוא אינו יכול להגמר, הוא נקי מאד מפיח, זיהום, אבק וחיידקים ואחרי שהות קצרה במטוס הוא יוצא החוצה.

כמו כל מערכת קריטית במטוסי נוסעים, מערכת דחיסת האוויר לנשימה מורכבת מכמה רכיבים עצמאיים, כך שתקלה באחד מהם לא תגרום לנפילת לחץ האוויר במטוס. אבל מה קורה אם כשל במבנה המטוס גורם לבריחת הלחץ?

תקלות כאלו הן נדירות, ואחת החמורות המוכרות לנו אירעה לאחרונה, ב 17 באפריל 2018. התפרקות של חלק ממנוע מטוס 737 של חברת תעופה אמריקאית גרמה לחלק מהמנוע לעוף לכיוון גוף המטוס, לקרוע חור בדופן המטוס, שדרכו נשאבה נוסעת החוצה. למרות שהנוסעים משכו אותה פנימה היא מתה, ככל הנראה מחשיפה. לקור הקיצוני ולחוסר החמצן. שאר הנוסעים, אשר חבשו את מסיכות החמצן, יצאו ללא פגע.

האם יש חשש להידבק במחלות בטיסה?

בתחילת 2016 החלה מחלת החצבת להתפשט באירופה, ודווח על יותר מ-6,000 מקרים ב-30 מדינות, בהן גרמניה, רומניה, אוסטריה, צרפת, איטליה, פורטוגל, ספרד, שוודיה ועוד. מומחים מעריכים כי בפועל יש יותר מקרים מאלה שדווחו. בשנת 2019 דווח על מספר מקרים של הדבקת אנשים בחצבת כנראה בזמן טיסה.

השאלה היא מה הסיכון בטיסה מבחינת הידבקות במחלה.

הדבקה נעשית על ידי מגע עם חיידקי המחלה. בטיסה אנחנו נושמים אוויר שהגיע מבחוץ, והסיכויים שאוויר זה יכיל חיידקים כלשהם נמוך מאד.  עם זאת במטוס הומה אדם יתכן שיהיו נוסעים או אנשי צוות שחולים במחלה והסיכון להידבק מהם קיים.

עדיין צריך לזכור שהאוויר במטוס מתחלף בקצב מהיר ולכן הסיכוי הזה להערכתי נמוך בהרבה מסיכוי להדיבק במחלה במסעדה, בסרט או בכל התכנסות שנעשית במקום סגור.

טיפ: ברוב המטוסים נעשית זרימת האוויר מקדימה אחורה. על כן מי שיושב בקידמת המטוס מקבל אוויר נקי יותר.

פברואר 2020 – נגיף הקורונה

בעת כתיבת שורות אלו העולם כמרקחה, כשנגיף המכונה קורונה הפיל כבר חללים בסין ובמקומות אחרים.

כל האמור במאמר זה נכון גם לגבי אותו נגיף. האוויר במטוסים מגיע מבחוץ ויוצא מהמטוס אחרי שהות קצרה. אין במטוס אוויר עומד.

עם זאת חשוב לזכור שאדם שיושב לידך במטוס יכול להדביק אותך, בערך כמו שאדם באוטובוס, בבית קפה או ברחוב יכול לעשות זאת.

סרטון קצר שמתייחס להידבקות במחלה בעת טיסה במטוסים:

מה קורה בעת ירידת הלחץ במטוס?

מקרה בו נפער פתח בתא הנוסעים הוא כאמור נדיר מאד. נפילת לחץ יכולה לקרות מסיבות נוספות, והמטוס בנוי לתת מענה שיאפשר לכל הנוסעים להגיע לקרקע בשלום.

מעל כל קבוצת מושבים במטוס מותקנת מערכת אוטומטית, שמופעלת בירידת לחץ. אז משתחררות מסיכות חמצן במספר הגדול ממספר היושבים באותה קבוצת מושבים. מסיכות אלו מאפשרות לכל נוסע לקבל את האוויר לנשימה שיספיק לו עד הגעת המטוס לגובה נמוך יותר בו ניתן לנשום אוויר בלחץ מספק. זה קורה בגובה 10,000 רגל, כ 3 קילומטר.

נוסעים עם מסיכות חמצן(צילום: AP, Marty Martinez)
נוסעים עם מסיכות חמצן – חובה לחבוש אותן על הפה והאף ולא כמו שעשו הנוסעים בתמונה (צילום: AP, Marty Martinez)

במקרה שאכן נפל לחץ האוויר במטוס, והמסיכות השתחררו, הכי חשוב זה לחבוש מסיכה, קודם כל את זו שלכם ואחר כך לסייע לסביבה. כל שניה חשובה, ואם תתעלפו מחוסר חמצן לא תוכלו לעזור לאחרים.

אם מקרה כזה קורה לכם כשאינכם במושבכם, במעבר למשל, הושיטו יד ותפסו מסיכה מאחד הצדדים שלכם זכרו שמעל כל קבוצת מושבים נופלות מסיכות במספר גבוה (בדרך כלל אחד יותר) ממספר המושבים.

גם בשירותים יש מסיכת חמצן. הכי חשוב לחבוש מסיכה, אמרנו כבר… נכון?

בו זמנית יתחילו הטייסים בביצוע הנמכת חירום, ותרגישו שהמטוס מנמיך. להנמכה זו תתווספנה רעידות שנובעות ממעצורי האוויר, שהם משטחים שמתרוממים מעל לכנף ועוזרים לאבד גובה במהירות.

הנמכה כזו עשוייה לקחת כעשר דקות, ובסופה הנוסעים וצוות הדיילים יוכלו להוריד את המסיכות.

או בקיצור האוויר לנשימה במטוס:

  • האוויר לנשימה בתא הנוסעים מגיע מבחוץ
  • הוא נדחס ומחומם לתנאים הנדרשים
  • האוויר במטוס מתחלף בקצב גבוה
  • במקרה של ירידת לחץ במטוס, הכי חשוב לחבוש מסיכת חמצן

יש לכם עוד שאלות לגבי מטוסים וטיסות? עוד פחדים או תהיות? דברו עם אלון. הוא יסביר לכם איך להרגיש יותר בטוחים, איך להתגבר על חרדת טיסה.