ביטחון בתעופה: האתגר מול טרור אווירי

לא מעט מאלו החוששים מטיסה מוטרדים מהיבט ביטחון בתעופה וליתר דיוק – ממהאפשרות של פיגוע טרור המכוון נגד מטוסי נוסעים.

אז ראשית – אני לא מומחה בביטחון תעופה, אבל אני "משתמש כבד" במטוסים ובשדות תעופה, ולאור זאת רכשתי הבנה יחסית טובה של המרחב הזה. בסדנאות שאני מעביר אנחנו משוחחים על היבטי הביטחון בתעופה.

מהפכת ספטמבר (11) בתחום ביטחון בתעופה

כמו בתחום התאונות האוויריות, אין נושא בחיינו שבו אנחנו מקבלים הגנה כל כך חזקה מטרור, כמו בשדות תעופה ובמטוסים.

ההד הגדול שיש לכל אירוע תעופתי, מעודד ארגוני טרור לרכז מאמצים כדי לפגוע במטוסים ובשדות תעופה.

בעבר היתה הטיסה במטוסי נוסעים, בעיקר בחו"ל, דומה מאד לנסיעה ברכבת: הגעת לשדה, צ'קאין קצר, הליכה למטוס וקדימה. באחת מטיסותי כנוסע במאה הקודמת, רציתי לראות את הטייסים – תא הטייס היה סגור ב…וילון… כמובן שהוזמנתי לבקר שם.

המצב היום שונה, ובגדול. ועדיין השאלה היא – האם כיום תעופה במטוסי נוסעים מסוכנת מהיבטי טרור אווירי.

העובדה היא שפעולות טרור קיימות בכל העולם, בקצב ועוצמה משתנים.

ביטחון בתעופה - ה TSA בארה"ב מהווה זרוע חזקה ואפקטיבית, שבשנים האחרונות גם שיפרה את השירות לנוסע
ביטחון בתעופה – ה TSA בארה"ב

בעוד שקשה מאד, עד בלתי אפשרי, להגן על מטיילים בשדרות הראמבלס בברצלונה, בלב פריז או במרכז העיר ברלין מפעילות טרור, הרי ששדות תעופה ובעיקר מטוסים מוגנים באופן מאד יעיל.

בעולם ידוע שהביטחון בנתב"ג הוא מצויין. זו הגדרה נכונה, ואני יודע שמכל העולם באים לכאן כדי ללמוד על יכולות הביטחון, ולא פחות מכך, על היכולת לעשות ביטחון בתעופה כל כך יעיל יחד עם שירות סביר.

בארה"ב, לאור אירועי 9/11 הוקמו מערכי אבטחה מחמירים ומסורבלים אשר הפכו את נושא הביטחון לסיוט מתמשך עבור הנוסעים. ואולם עם הזמן השתפרו הטכנולוגיות, הנהלים והתחומים התומכים בכל אלו (למשל מודיעין) וגם השירות לנוסעים משתפר.

המאבק בטרור הוא מאמץ בינלאומי, בו כל העולם הנאור משתף פעולה ומעביר מידע החל במודיעין, המשך במערכות ואמצעים וכלה בשיטות ונהלים לשיפור תחום ביטחון בתעופה.

שימו לב: התוצאה טובה מאד והיקף ההצלחות של הטרור האווירי נמוך מאד. בעיקר בעולם המערבי.

ביטחון בתעופה ואני – הנוסע התמים

נכון, אנו הנוסעים נאלצים לחוות מערכת סינון ובדיקה מחמירה בכל פעם שאנחנו טסים. אני מניח שלרובנו ברור שהתועלת במערכת זו מצדיקה את אי הנוחות, אבל כדי להקטין את הטורח רוכזתי כאן כמה המלצות שיכולות לסייע.

1. השתמשו מזוודות שננעלות במנעול מאושר לתעופה (מאפשר לבודקי הביטחון לפתוח את המזוודה) או שלא תנעלו

2. איך עוברים ראיון של בטחון בתעופה: בנתב"ג בעיקר, וכן בשדות אחרים, נעבור דרך בודק בטחוני שתפקידו לראיין אותנו. מבלי להיכנס לטכניקות הראיון, אני מציע להצמד בקפדנות לכללים הבאים:

– ענו תשובות פשוטות, בלי הומור ובלי להתחכם (הומור במדינה אחת יכול להתפש כפגיעה במדינה אחרת, התוצאות הרסניות!)

– דברו אמת! אם יש לכם חשש שבמזוודה יש משהו שעלול להראות כמו נשק, ספרו על כך. אם יוחלט לפוצץ אץ המזוודה בגלל אי הבנה, בעיקר אתם תסבלו מכך

עיינו בהוראות מה מותר ומה אסור לקחת לטיסה. יש הבדל בין תיק היד ובין המזוודות שנשלחות לבטן המטוס. הוראות אלו משתנו בין מדינות וגם מתעדכנות. חפשו את המידע, הוא זמין, למשל כאן.

– אם יש ספק, התייעצו. המראיין שלכם שואל אם המזוודה הושארה ללא השגחה, חשוב לענות נכון!

– אל תתנו לילדים לענות במקומכם, זה לא הזמן לאילתורים כאלו (תשובות פשוטות ורק אמת…)

3. מעבר שיקוף: הסירו חפצים מתכתיים, עברו לאט ומבלי לגעת בדפנות המתקן. זו הדרך להקטין התראות שוא.

4. אל תרוצו ואל תעשו פעילויות חריגות. אנשי הביטחון עובדים בשבילנו ותפקידם להיות דרוכים, חשדניים ומחמירים – אל תגרמו להם לעסוק בכם, שיוכלו להתרכז בחיפוש החשודים האמיתיים. בארה"ב נסגר בעבר שדה תעופה בעקבות נוסע שהחל לרוץ כי שכח דבר ערך על הדלפק…

5. דווחו על כל דבר שנראה לכם חשוד.

האם זה אומר שלעולם לא תהיה פעולת טרור מוצלחת במטוסים?

כמובן שזה לא נכון!
אבל אל מול היקף השימוש במטוסים, ה"הצלחות" של ארגוני הטרור הן בהיקף מאד נמוך, ובעיקר מתמקדות בטיסות שיוצאות משדות תעופה בעייתיים (נכון, לא רק).
אז כמו שבתעופה לפעמים גם קורות תאונות, למרות שהתעופה מאד בטוחה, גם טרור הוא איום.